Vegan waffles

44986_542761801108_247091298_n

** English below **

Ik moest en zou een wafelijzer. American pancakes zijn leuk, maar blijkbaar gaan die toch een keer vervelen. Vegan wentelteefjes heb ik wel een keer geprobeerd, maar dat was zo’n epische mislukking dat ik niet meer durf. Wafels dus. Ik had geen wafelijzer (ik at ook eigenlijk nooit wafels), dus daar ging ik eerst naar op zoek. Na een maand of twee (te. veel. keus.) kon ik eindelijk de knoop doorhakken en kocht ik er één met een ronde vorm (zo één met vijf hartjes), een anti-aanbaklaag en een lampje dat aan zou geven wanneer de wafel klaar is. Ik had ondertussen wat vegan waffelrecepten verzameld dus het feest kon beginnen. In theorie. Het duurde even (ok, het koste me twee baksessies, maar ik heb ‘eindelijk’ door hoeveel beslag er per keer in het ijzer gegoten moet worden (1/3 cup). Ook weet ik op welke stand hij in ieder geval niet moet staan en nadat ik vanmiddag even gegoogled heb denk ik dat het grote wafel-plakt-aan-ijzer-vast debacle in de toekomst vermeden kan worden. Van de recepten die ik verzameld had heb ik er ondertussen twee van geprobeerd. Het eerste recept (Healthy Waffles van Chocolate Covered Katie) vond ik overheerlijk, maar de wafel bleef dus aan beide kanten aan het ijzer geplakt (hartstikke lekker maar niet zo esthetisch). Het tweede recept (No Egg-o Waffles van Holy Cow) deed het beter in mijn ijzer (wat wellicht dus aan mij ligt en niet aan het recept, wordt vervolgd) maar was qua smaak iets te normaal. De grote hoeveelheden appelmoes die er in de Healthy Waffles gaan zorgde voor een uitgesproken appelsmaak, terwijl de volkoren No Egg-o Waffle op mij te saai en te gezond overkwam. Omdat deze laatste dus beter uit het ijzer kwamen besloot ik de twee een beetje te combineren. Dat loste niet het probleem op, want deze wafels bleven ook behoorlijk plakken, maar de smaak was ultiem!

De basis voor dit recept is die van de No Egg-o Waffles, maar ik heb een deel van olie vervangen met appelmoes en er wat vanille extract aan toegevoegd. Om die zware volkorensmaak weg te krijgen heb ik ook een deel van de volkoren bloem vervangen door ‘gewone’ bloem. Ook heb ik het recept door de helft gedaan (we hebben nog geen kinderen en de vriezer zit al vol zat).

Veganistische wafels

Ingrediënten (aantal afhankelijk van wafelijzer):
– 1/4 cup + 2 eetlepels bloem
– 1/2 cup volkoren bloem
– 1/2 eetlepel bakpoeder
– 1/2 eetlepel ruwe rietsuiker
– een snufje zout
– 3/4 cup sojamelk
– 1 eetlepel gebroken lijnzaad + 2 1/2 eetlepel water
– 2 eetlepels appelmoes
– 2 eetlepels olie (olijfolie, koolzaadolie, zonnebloemolie, arachideolie, doe je ding)
– 1/2 theelepel vanille extract

1. Meng de droge ingrediënten in een middelgrote kom.

2. Meng de natte ingrediënten in een kleine kom.

3. Voeg het natte mengsel toe aan het droge en roer goed door.

4. Bak de wafels volgens de handleiding van je wafelijzer.

5. Smeer er een beetje boter op, strooi er wat poedersuiker overheen en serveer met je favoriete vruchten.

1004606_542400634888_1926307553_n

** English **

I had to buy myself a waffle iron. American pancakes are all fun and magic, but they too will get boring after a while. I tried vegan French toast, but that was a failure of such epic proportion that I’m afraid to give it another go. So, waffles. I didn’t have a waffle iron (I don’t really eat waffles, ever), so that was my first mission. After a month or two (too. many. choices.) I finally went for one with a round shape (the one with five little hearts), non-stick coating and a light that would let me know when the waffle was done cooking. In the meantime I had collected some vegan waffle recipes so it was time to get the party started. In theory. It took me a couple of test runs, but now I know how much batter I have to pour in the iron (1/3 cup). I also learned how hot it shouldn’t be and after I googled it this afternoon I also believe that the big waffle-sticks-to-iron debacle will be prevented in the future. Of all the recipes I collected I have tried two. The first recipe (Healthy Waffles from Chocolate Covered Katie) made delicious waffles, but the waffle stuck to the iron on both sides (tasty yes, aesthetic no). The second recipe (No Egg-o Waffles from Holy Cow) worked better with my iron (which is probably me and not the recipe, to be continued) but taste-wise I consider them a bit too normal. The heaps of apple sauce in the Healthy Waffles made for distinct apple flavour, while the whole wheat No Egg-o Waffles seemed a bit too boring and healthy to me. Because the latter did work better in my iron I decided to combine the two a little. That didn’t fix the problem since these waffles stuck to the iron too, but taste-wise they are amazing!

The basis for this recipe is the No Egg-o Waffles one, but I substituted part of the oil for apple sauce and added some vanilla extract. To get rid of that heavy whole wheat flavour I also substituted part of the whole wheat flour for ‘regular’ flour. I also halved the recipe (I have no kids yet and a full freezer).

Vegan waffles

Ingredients (amount of waffles depending on the iron):

- 1/4 cup + 2 tablespoons white flour
– 1/2 cup whole wheat flour
– 1/2 tablespoon baking powder
– 1/2 tablespoon cane sugar
– a tad of salt
– 3/4 cup soy milk
– 1 tablespoon ground flax + 2 1/2 tablespoons water
– 2 tablespoons applesauce
– 2 tablespoons vegetable oil (olive, canoil, sunflower, peanut, work your magic)
– 1/2 teaspoon vanilla extract

1. In a semi-large bowl, mix together the dry ingredients.

2. In a small bowl, mix together the wet ingredients.

3. Add the wet mixture to the dry and stir well.

4. Make waffles according to the instructions of your iron.

5. Add a bit of (vegan) butter, some confectioner’s sugar and serve with your favourite fruit.

4 thoughts on “Vegan waffles

  1. Hoi Marielle!

    Wij hebben net gesmuld van jouw wafels! Superlekker. Ik heb er foto’s van gemaakt maar die kan ik niet uploaden. Jammer.
    Lekker met poedersuiker en fruit én met bosbessen-kaneeljam. Voor herhaling vatbaar, dank!
    Groetjes, Desiree

  2. Pingback: Top 10 recipes of 2013 | Vega in Vianen

  3. Hello From Volrecepten.be!

    We are a recipe search engine and I would like to invite you to join our site and make your recipes available to many people. If you liked it, you can join through the top blogs on the right of the page.
    Please, contact me if you any question :)

Leave a Reply

