Three times a charm!

** English below **

Beloof je schoonzus en zwager nooit om risotto voor ze te maken als het je nog geen enkele keer écht gelukt is. Probeer het net zolang voor jezelf, op tijden dat de lokale snackbar open is, totdat je het gevoel te pakken hebt. Heus. De stress kan het niet haast niet waard zijn. Staat het vuur te hoog? Roer ik te weinig? Moet het vuur iets zachter? Doe ik er per keer niet teveel bouillon bij? Misschien dat het vuur toch ietsjes harder moet…

Ik vind risotto een fantastisch gerecht, maar in mijn eigen keuken heb ik het gewoon nog niet onder de knie. Ondanks dat ik in bezit ben van een kookboek genaamd Easy Risotto. Ik kocht dit boekje drie jaar geleden in Dublin, bij de Marks and Spencers op Grafton Street. Ik hou van simpel, ik hou van risotto: de keuze was snel gemaakt. Na het lezen van de inleiding raakte ik echter behoorlijk gedemotiveerd. Easy, uh? Er werd stap voor stap uitgelegd wat de geheimen waren tot het maken van de perfecte risotto. En bij elke stap werd duidelijk gemaakt hoe je het kon verpesten. Menig kok schrikt daar misschien niet van terug, maar ik was in die tijd nog bang een Wereldgerecht oneetbaar te kunnen maken. Toen ik de sprong waagde, was ik zo bang dat ik het te lang op zou laten staan, dat de rijst eigenlijk nog iets te hard was. Dit to groot ongenoegen van mijn wederhelft.

De tweede keer dat ik het recept maakte gebeurde exact hetzelfde. Weer had ik het lef niet om de risotto langer op te laten staan dan aangegeven in het recept, ondanks dat, zoals in de inleiding aangegeven, het gaar worden van risotto van veel, van heel veel, dingen afhankelijk is. Na deze poging liet ik risotto twee jaar lang voor wat het was. Tot mijn schoonzus laatst riep dat zowel zij als mijn zwager verzot zijn op risotto. Deze liefde was ontstaan tijdens hun vakantie in Italië, maar het leek beiden teveel werk om het thuis te proberen. Vandaar mijn aanbod om het voor hen te maken.

Drie maal is scheepsrecht, luidt het gezegde toch?

Risotto met geroosterde groenten

Ingrediënten voor 3 à 4 personen:

– Ten minste 225 gram groente in grove stukken gesneden. Ik gebruik verschillende kleuren paprika, courgette en rode ui.

– 2 eetlepels olijfolie

– 1.2 liter groentebouillon (het originele recept geeft de keuze tussen kippenbouillon en groentebouillon)

– 40 gram boter, verdeeld in een blokje van 15 en een blokje van 25 gram

– 1 kleine ui, gesnipperd

– 280 gram risotto rijst (ik heb hier die van Lassie gebruikt)

– 85 gram verse Parmezaanse kaas, geraspt (kaas uit een zakje kan ook, maar vers maakt hier wel degelijk het verschil)

– Zout en peper

– Eventueel wat verse kruiden om te garneren

1. Warm de oven voor op 200°C. Plaats de groenten in een grote ovenschaal met één eetlepel van de olijfolie. Roer de olie door de groenten zodat alle groenten bedekt zijn met een laagje olie. Rooster de groenten ongeveer 20 tot 25 minuten in de voorverwarmde oven.

2. Breng de bouillon aan de kook in een steelpan. Draai het vuur laag en laat de bouillon zachtjes koken terwijl je aan de risotto begint.

3. Verwarm de overgebleven eetlepel olie met 25 gram boter op middelhoog vuur in een diepe pan met een dikke bodem. Voeg de ui toe wanneer de boter gesmolten is. Roer regelmatig, tot de ui na ongeveer 5 minuten zacht is en begint te verkleuren. Laat de ui niet bruin worden!

4. Draai het vuur laag, voeg de rijst toe en roer door de olie en boter heen. Blijf roeren, zeker 2 tot 3 minuten, of tot de rijst doorzichtig is. Bij mij bleef de kern van de meeste korrels wit, dus ik heb de rijst zeker 5 minuten laten bakken voor ik de eerste bouillon toevoegde.

5. Voeg beetje bij beetje de hete bouillon toe, een soeplepel per keer. Blijf roeren en voeg meer vocht toe als de rijst de voorgaande lading bijna heeft geabsorbeerd. Voeg na ongeveer 15 minuten de geroosterde groente toe. Aangezien ik de risotto langer wilde laten koken heb ik de groente pas na 23 minuten toegevoegd. Blijf het proces nog vijf minuten herhalen, of tot bijna al het vocht is geabsorbeerd en de rijst romig, doch met een bite is. Niet een te harde bite😉

6. Verwijder de risotto van de warmtebron en voeg de achtergebleven 15 gram boter toe. Roer goed door, om vervolgens de Parmezaanse kaas er door heen te roeren tot deze volledig gesmolten is. Breng op smaak met peper en zout. Garneer de risotto eventueel met wat verse kruiden.

Dus, wat heb ik geleerd deze week? Driemaal is inderdaad scheepsrecht. En ondanks dat het masochistisch is om iemand risotto te beloven als je het nog nooit naar tevredenheid hebt klaargemaakt, kan het soms best goed uitpakken. Zo goed dat ik bijna te laat was met het nemen van een foto….

** English **

Never promise your in-laws to make risotto for them if you haven’t once succeeded in making it taste any good. You should just try making it for you, if there is fast-food nearby, until you get it right. Seriously. It can’t be worth the stress. Is the heating turned on right? Am I stirring often enough? Should I turn the heat down? Am I adding too much stock at once? Maybe I should turn the heating up a little…

I think risotto is a fantastic dish, but I haven’t mastered it in my own kitchen. Despite the fact that I own a cookbook titled Easy Risotto. I bought this little book three years ago in Dublin, at the Marks and Spencer’s on Grafton Street. I love easy, I love risotto: easiest choice of my life. After reading the introduction, however, I felt quite demotivated. Easy, uh? Step by step, it explained what the secrets are to making the perfect risotto. And with every step, it was made clear how you could ruin it. This might not frighten most cooks, but I was still afraid of ruining something simple as a Wereldgerecht. When I took the plunge, I was so afraid to let it simmer for too long, that the rice was still a little too ‘crunchy’. To the dismay of my other half.

The second time I tried to make the recipe, the exact same happened. Again, I didn’t have the guts to cook it longer than the recipe asked for, even though, as said in the introduction of the book, the cooking time of risotto depends on many, many things. After this second try, I gave up risotto for two years. Until my sister-in-law recently screamed out how much she and my brother-in-law adored the dish. They ‘discovered’ it during their trip to Italy, but they both thought it was too much of a hassle to make it at home. Hence, my offer to make it fort hem.

Three times a charm, isn’t that what they say?

Risotto with roasted vegetables

Ingredients for 3 to 4 people:

– At least 225 grams vegetables cut into chunks. I use different kinds of peppers, courgette and red onion.

– 2 tablespoons of olive oil

– 1.2 litres vegetable stock (the original recipe offers the choice between chicken and vegetable stock)

– 40 grams of butter, divided in a 15 gram and a 25 gram chunk

– 1 onion, finely chopped

– 280 grams risotto rice (I used Lassie)

– 85 grams of freshly grated Parmesan cheese (you could use pre-packed grated Parmesan, but fresh Parmesan really makes the dish)

– Salt and pepper

– Some fresh herbs to garnish, optionally

1. Preheat the oven to 200°C. Put the vegetables into an oven dish with 1 tablespoon of the olive oil. Turn the vegetables to coat in the oil. Roast the vegetables in the preheated oven for 20 to 25 minutes.

2. Bring the stock to the boil in a saucepan. Reduce the heat and keep the stock simmering over a low heat while you start cooking the risotto.

3. Heat the remaining tablespoon of olive oil with 25 grams of butter in a deep saucepan over a medium heat. Add the onion when the butter has melted. Cook, stirring occasionally, for approximately 5 minutes, until the onion is soft and starting to turn golden. Do not brown the union!

4. Reduce the heat, add the rice and mix to coat in the oil and butter. Cook, stirring constantly, for 2-3 minutes, or until the grains are translucent. The kernel of most of my grains remained white, so I cooked the rice for at least five minutes before I started adding the stock.

5. Gradually add the hot stock, a ladleful at a time. Stir constantly and add more liquid as the rice absorbs each addition. Cook for 15 minutes, then add most of the roasted vegetables. Since I wanted to the risotto to cook longer than 20 minutes in total, I didn’t add the vegetables until the rice had been cooking for 23 minutes. After adding the vegetables, cook the rice for a further 5 minutes, repeating the process of adding stock and constant stirring, or until all the liquid is absorbed and the rice is creamy but still firm to the bite. Not too firm, though!

6. Remove the risotto from the heat and add the remaining butter. Mix well, then stir in the Parmesan until it melts. Season to taste with salt and pepper. If you wish, you could garnish the risotto with some fresh herbs.

So, what did I learn this week? Three times is indeed a charm. And despite it being quite masochistic to promise risotto to someone if none of your attempts have been satisfactory, it can turn out pretty good. So good that it was almost too late to take a picture…

One thought on “Three times a charm!

  1. Pingback: Vega in Vianen

Leave a Reply

