Sunday morning super breakfast

Breakfast of champions!

** English below **

Hoe beter de zondag te beginnen dan met veganistische volkoren American Pancakes? Ik zou het niet weten en daarom sta ik steeds vaker op zondagochtend beslag te mixen terwijl mijn wederhelft een pot thee zet, of een vers fruitsapje maakt. Van kinds af aan ben ik dol geweest op pannenkoeken. Ik zie mijn moeder nog op hoog tempo pannenkoek na pannenkoek op onze borden schuiven. ‘Heet!’ Dat de pan inderdaad heet was tijdens het bakken kwam ik op een dag vanzelf achter, toen ik deze per ongeluk tegen mijn vrije hand aanhield…

Nog steeds eten we met enkele regelmaat pannenkoeken, maar het was altijd het momentje zondigen van de week. Baggervet, met veel suikers en zonder enige vorm van groente is het niet echt een volwaardige maaltijd te noemen. Daarnaast hebben we een periode gehad waarin we altijd pannenkoeken maakte met ontbijtspek. Mijn liefde voor pannenkoeken, samen met mijn ontluikende drive om gezonder en meer verantwoord te eten, brachten me uiteindelijk naar deze blog. Holy Cow! Vegan Recipes is vooral gericht op de Indiase keuken, maar er zitten ook heerlijke recepten tussen die onthullen dat de auteur toch echt woont in de Verenigde Staten. Zoals dit recept.

Veganistische Volkoren American Pancakes

Ingrediënten:

Droog:

– 180 gram of 1 ½ cups volkoren tarwebloem

– 3 eetlepels suiker (ik heb ruwe rietsuiker gebruikt)

– 1 ½ theelepel bakpoeder (backin)

– ¼ theelepel zout

Nat:

– 350 milliliter soja melk

– 2 eetlepels gebroken lijnzaad gemengd met 6 eetlepels water (dit vervangt de ei)

– 3 eetlepels zonnebloemolie (in het originele recept wordt koolzaadolie gebruikt)

– 1 theelepel vanille extract (optioneel, maar zeer lekker)

1. Meng de droge ingrediënten in een grote kom. Meng de natte ingrediënten in een kleine kom.

2. Voeg het natte mengsel toe aan het droge en meng voorzichtig, zodat de droge ingrediënten net vochtig zijn. Het beslag hoort een beetje klonterig te zijn.

3. Verhit een beetje zonnebloemolie in een koekenpan (wederom wordt er in het originele recept koolzaadolie gebruikt). Giet een beetje beslag in de pan (ik gebruik mijn kleinste soeplepel en vul deze voor de helft) en draai de pan een beetje rond om het beslag te verdelen.

4. Zodra er belletjes op het oppervlak van de pannenkoek verschijnen en de onderkant goudbruin is draai je de pannenkoek om. Laat deze kant ook goudbruin worden en leg het daarna op een bord. Met dit recept kun je zeker 10 pancakes maken, die je daarna opstapelt. Ik strooi er poedersuiker en kaneel overheen, mijn partner stroop. Soms leg ik er wat fruit tussen, zoals plakjes banaan, of ik serveer het met los fruit of een fruitsapje. In principe kun je dit gerecht ook voor 3 personen maken. Nu maak ik vaak twee stapels van 5, maar ik krijg het bijna nooit op. Als je de pannenkoeken iets groter maakt, kun je drie stapels van 3 maken. Met wat fruit ernaast kun je niet anders dan verzadigd zijn.

Fijne zondag!

** English **

What better way is there to start your Sunday than with vegan whole wheat American Pancakes? I wouldn’t know and that’s why I find myself mixing batter on a Sunday morning more and more often, while my significant other fixes us a pot of tea or some fresh fruit juice. I have adored pancakes from when I was a little child. I can still see my mother on high speed, placing pancake after pancake on our plates. ‘Hot!’ That a pan is hot while baking I learned the hard way one day, when I accidentally placed that pan on my free hand…

We still eat pancakes regularly, but it has always been the moment of indulgence of the week. Exceptionally greasy, with lots of sugars and without any kind of vegetables whatsoever it is not what you would call a sufficient meal. Next to that, there has been a period in which we always made pancakes with bacon. My love for pancakes, together with my budding drive to eat healthier and in a more responsible way, eventually brought me to this weblog. Holy Cow! Vegan Recipes is mainly focuses on Indian cuisine, but there are also many delicious recipes that reveal that the author is very much living in the United States. Like this recipe, which you can find here.

I didn’t change a lot, except for the canola oil. When I found the recipe, I for some reason didn’t google the term, and I simply substituted it with sunflower oil. I still do. I wouldn’t know what the pancakes would taste like with canola oil, but I’m very satisfied with the way I make them. With this recipe, you can make approximately 10 pancakes. I tend to eat them with confectioner’s sugar and grounded cinnamon, my partner swears on black treacle. Sometimes, I place some food between the different layers, like banana, or I serve it with some fresh fruit on the side or a fruit juice. You could easily use this recipe for three people. Since we’re just the two of us, I make two stacks of 5. If you make the pancakes slightly bigger, you could make three stacks of 3. With some fruit on the side, you can’t be anything but satisfied when you finish.

Enjoy your Sunday!

Leave a Reply

