Easy peasy pasta

20121110_182317** English below **

Ik ben niet echt een patriot. Wat eigenlijk helemaal zo gek niet is. Als je, net als ik, twee nationaliteiten hebt – ja, Geert, TWEE! – dan haal je het land waarin je leeft vaak naar beneden, terwijl je dat andere land ophemelt. Eerlijk gezegd maakt dit je wel een patriot, maar eentje in een verkeerd land… Ik deed dat vroeger, dat ophemelen en naar beneden halen, meer dan tegenwoordig. Het verschil zit vooral in dat ik nu voor Oranje juich en vroeger tegen Oranje. Dat het nationale team van Schotland niks was vergeleken dat met Nederland, daar ging het mij helemaal niet om. Kooktechnisch ben ik al helemaal geen patriot. De Hollandse keuken vind ik niet heel interessant, al experimenteer ik er steeds meer mee, en de typische Schotse keuken… Laten we het daar maar niet over hebben.

Geheel tegen mijn overtuiging in heet het gerecht wat ik vandaag wil delen ‘Patriottische pasta’. Het recept dankt haar naam aan het feit dat de gebruikte kleuren die van de Italiaanse vlag zijn. Lekker makkelijk zo’n vlag, ik zie mezelf nog niet zo snel een rood-wit-blauwe of blauw-witte maaltijd op tafel zetten. Enfin. Ondanks de titel vind ik dit een fantastisch gerecht. Het is simpel, goedkoop, binnen no-time in elkaar gezet en het smaakt heerlijk. Het is het enige gerecht uit de kleine doch dikke De Italiaanse keuken dat ik ooit gemaakt hebt, juist omdat het één van de simpelste gerechten was. Op van die dagen dat je eigenlijk geen tijd hebt om te koken, maar toch iets voedzaams en gezonds naar binnen wilt werken, is dit je gerecht. Mocht je het originele recept willen hebben – ik zie nu ik het kookboek erbij pak dat ik het in de afgelopen jaren heb aangepast aan mijn eigen wensen – dan hoor ik het graag.

Patriottische pasta

Ingrediënten:

– 200 gram pasta (ik kies meestal voor volkoren penne)

– 1 groentebouillonblokje

– 2 eetlepels olijfolie

– 250 gram cherrytomaatjes

– 75 gram rucola

– zout en peper naar smaak

– Parmezaanse kaas

1. Zet ruim water op met daarin het bouillonblokje. Zodra het water kookt, maak je de pasta klaar volgens de aanwijzingen op de verpakking. Giet de pasta af en doe het terug in de pan.

2. Halveer de cherrytomaatjes en maak, mocht dat nodig zijn, de rucola schoon (die van de AH is al gewassen).

3. Verwarm de olijfolie in een pan en bak de tomaatjes hierin 1 minuut (ja, het spettert). Voeg de pasta en de rucola toe en roer deze er voorzichtig doorheen. Zorg ervoor dat de pasta goed verwarmd is. Voeg naar smaak zout en peper toe.

4. Verdeel de pasta over twee borden en garneer met Parmezaanse kaas.

** English **

I’m not much of a patriot. Which isn’t that odd, really. If you, like me, have two nationalities – yes, Geert, TWO! – it’s quite normal to put down the country you live in, while you glorify the other country. Actually, this does make you a patriot, but one who’s living in the wrong country… I used to do that – the glorifying and putting down – a lot more when I was younger. The difference being that now I actually cheer for the Dutch team instead of against it. I couldn’t care less that the Scottish national football is nothing compared to the Dutch. Cooking-wise I’m even less of a patriot. I’m not that interested in the Dutch cuisine, although I am trying to experiment with it more often, and typical Scottish dishes… Let’s not get into that.

Despite it going entirely against my beliefs, the dish I want to share today is called ‘Patriotic pasta’. It owes its name to the fact that the dish has the colours of the Italian flag. Quite convenient, a flag like that, I don’t see myself putting on the table a red-white-blue or a blue-white meal. However. Despite the title I love this dish. It’s simple, cheap, put together in no-time and it tastes delicious. It’s the only recipe from the small but thick book called De Italiaanse keuken that I have ever made, precisely because it’s incredibly simple. On one of those days that you have virtually no time to cook, but you do want something nutritious and healthy in your stomach, this is your dish. If you want the original recipe – I now realise that I have adapted the recipe over the last years – just let me know.

Patriotic pasta

Ingredients:

– 200 grams of pasta (I tend to go with whole wheat penne)

– 1 cube to make vegetable stock

– 2 tablespoons olive oil

– 250 grams of cherry tomatoes

– 75 grams of rocket

– salt and pepper to taste

– Parmesan cheese

1. Bring plenty of water to a boil with the vegetable stock cube. Prepare the pasta as instructed. Drain the pasta and put it back into the pan.

2. Cut the cherry tomatoes in half and clean, if necessary, the rocket.

3. Heat the olive oil in a skillet and sauté for a minute. Add the pasta and the rocket and combine carefully. Make sure that the pasta is warmed throughout. Add salt and pepper to taste.

4. Divide the pasta over two plates and sprinkle with Parmesan cheese.

Leave a Reply

