Holiday food

Aardappeltjes en champignons uit de oven

** English below **

Dus. De feestdagen staan weer voor de deur. Ieder jaar beloof ik mezelf om niet in de stress te schieten en elk jaar faal ik daar gruwelijk in. Hoe makkelijk ik de gerechten ook houd, het moet wel gemaakt worden. Bij deze deel ik de veganistische en vegetarische bijgerechten die ik mijn schoonfamilie ga voorschotelen op eerste kerstdag. Ik ben dit jaar verantwoordelijk voor de aardappels…

Veganistisch: Geroosterde aardappeltjes met spruitjes, rozemarijn en knoflook.

Ingredienten:

– 1 kilo ongeschilde kleine aardappeltjes (dat hoeven niet perse krieltjes te zijn, ik pak vaak de kleinste uit de zak of snij grote aardappels in partjes)

– 500 gram spruitjes, schoongemaakt

– 4 teentjes knoflook, fijngesneden

– 2 tot 3 eetlepels verse rozemarijn, fijngesneden

– 1 ½ eetlepel extra virgin olive olie

– ½ eetlepel sucanat (in het originele recept is dit optioneel. Ik had nooit sucanat in huis, dus ik heb het nog nooit geprobeerd. Je kunt de sucanat vervangen door bruine of rietsuiker)

– 1 theelepel fijn zeezout

– vers gemalen peper

– ¼ theelepel chilivlokken (de vlokken zijn ook optioneel in het originele recept, maar ik zou het doen!)

1. Verwarm de oven voor op 200°C. Bedek een grote bakplaat met bakpapier.

2. Was en schrob de aardappels. Dep ze droog en snij ze door de helft of in partjes, naargelang de grootte van de aardappel. Doe de aardappels in een grote kom.

3. Was de schoongemaakte spruitjes en dep ze droog. Doe ze bij de aardappels in de kom.

4. Voeg de knoflook, de rozemarijn, de olie, de sucanat, het zout, de peper en de chilivlokken erbij en meng het met je handen door elkaar. Verdeel over de bakplaat.

5. Rooster het geheel ongeveer 35 tot 40 minuten. Roer alles halverwege een keer om. De aardappels moeten goudbruin zijn en de spruitjes zullen licht zwart zijn zodra ze klaar zijn. Voeg naar smaak peper en zout toe en serveer direct.

Dit is officieel een bijgerecht, maar wij eten het vaak als hoofdgerecht. Mmmmmm. Vooral de spruitjes zijn op deze manier heerlijk, ik was nooit een fan, maar nu… Met de kerst was er trouwens een run op verse rozemarijn, dus ik heb toen de gedroogde variant gebruikt. Werkte ook prima! Als ik het me goed herinner heb ik ongeveer 2 tot 3 theelepels gebruikt.

Veganistisch: Aardappeltjes en champignons uit de oven. (Het originele recept is in het Nederlands.)

Dit recept houdt ik doorgaans gewoon aan, ik heb slechts de verse rozemarijn vervangen met 2 tot 3 theelepels gedroogde.

Vegetarisch: Aardappelsalade. (Het originele recept is in het Nederlands.)

Ook dit recept houdt ik redelijk aan, ik gebruik alleen liever fritessaus, want dat staat nou eenmaal in de koelkast en dat vinden wij een stuk lekkerder.

De laatste is natuurlijk makkelijk veganistisch te maken, gebruik gewoon veganaise!

Fijne feestdagen!

** English **

So. The holidays are knocking on our doors again. Every year I promise myself not to get too stressed out and each year I utterly fail. It doesn’t matter how easy the recipes are that I have chosen, they still have to be made. I just wanted to share the vegan and vegetarian side dishes that I’m going to put in front of my in-laws on the first Christmas day. This year, I’m responsible for the potatoes… The translation follows when these days are finally over!

Vegan: Roasted potatoes with Brussels sprouts, rosemary and garlic. (The original recipe is in English.)

The only changes I made are using more Brussels sprouts. At ‘my’ store, they come in bags of 500 grams. Obviously, I also use a little more potatoes, about a kilo. I have no idea what ‘fingerlings’ are, but I simply use the smallest potatoes in the bag😉 During the Christmas craze, there was absolutely no fresh rosemary available, so I used the dried variety, which worked quite well! If I remember correctly, I used about 2 to 3 teaspoons.

Vegan: Oven-baked potatoes and mushrooms.

Ingredients:

– 500 grams potatoes

– 1 onion, sliced into parts

– 250 grams mushrooms, cut into half

– 1 garlic clove, minced

– 3 tablespoons olive oil

– 15 grams fresh rosemary (or 2 to 3 teaspoons dried, apparently that works too😉 )

1. Preheat the oven at 200°C. Peel the potatoes and dice them into cubes of about 2 centimetres. Mix with the onion and the mushrooms and put in an oven dish.

2. Mix the garlic with the olive oil. Place the sprigs of rosemary in between the potato cubes and drizzle with the garlic oil. Add some salt and pepper to taste and stir. Roast the potatoes in 30 to 40 minutes golden, stirring once halfway through the baking.

Vegetarian: Potato salad.

– 500 grams small potatoes

– 3 tablespoons of mayonnaise

– 1 garlic glove, minced

– 1 tablespoon lemon juice

– 10 grams parsley, minced

1. Boil the unpeeled potatoes 15 minutes in water with a bit of salt. Drain and put aside to cool off a little.

2. Mix the mayonnaise, the garlic and the lemon juice. Add salt and pepper to taste.

3. Slice the potatoes in half and place them in a bowl. Add the dressing en sprinkle with parsley.

Obviously, the last one is easily turned into a vegan side, just use veganaise!

Happy holidays!

Leave a Reply

