Yes, I could give up chocolate…

Love love love

** English below **

Yes, I could give up chocolate… but I’m not a quitter. Met trots presenteer ik daarom één van mijn favoriete chocolade recepten. Favoriet om meer dan één reden. Ik geloof niet dat ik ooit iets lekkerders op heb dan deze crispies, én het recept is ook nog eens heel makkelijk geheel fair trade (daar komt het originele recept vandaan😉 ) of veganistisch te maken. Ik weet nog steeds niet waar ik veganistische chocoladerepen kan kopen, maar ik weet nu al naar wie ik deze lekkernij ga sturen zodra ik er één heb weten te bemachtigen. Dit recept is gebaseerd op een recept van Fair Trade, maar ik heb het van begin af aan aangepast.

Choco pinda rice crispies

Ingrediënten:

– Een half pak rijstwafels (een stuk of 7)

– 200 gram chocolade (ik gebruik graag een erg pure variant)

– 3 à 4 eetlepels pindakaas (ik gebruik eigengemaakte pindakaas)

1. Verkruimel de rijstwafels boven een kom tot de gewenste grofte bereikt is. Ik probeer de stukjes altijd zo klein mogelijk te maken. Voeg de pindakaas toe en roer net zolang tot het evenredig verdeeld is. Ik ben ook geen fan van pindakaas aan mijn handen, maar dat is wel de beste manier.

2. Smelt de chocolade au bain marie, voeg het rijstwafel/pindakaas mengsel toe en roer tot de chocolade goed verdeeld is. Hier adviseer ik wel het gebruik van een lepel.

3. Verdeel het mengsel over een stuk bakpapier. Leg er een tweede stuk bakpapier bovenop en druk het aan. De ene keer ga ik voor helemaal plat, de andere keer voor wat grover, doe vooral waar je zin hebt. L

4. Zodra het mengsel gedroogd is kun je het in stukken breken of snijden. Kopje thee erbij, goed boek. Ik zal nooit opgeven.

** English **

Yes, I could give up chocolate… but I’m not a quitter. That’s why I’m proudly presenting one of my favourite chocolate recipes. Favourite for more than one reason. First of all, I don’t think I’ve eaten anything this good, and secondly, this recipe can be easily turned fair trade, organic or vegan. I still don’t know where to buy vegan chocolate bars, but once I find out, I know who will be getting a package filled with these. This treat is based on a Fair Trade recipe, but I didn’t keep to the original from the very start and now I lost it.

Chocolate peanut rice crispies

Ingredients:

– Half a package of rice cakes (about 7)

– 200 grams of chocolate (I prefer using a really dark chocolate)

– 3 to 4 tablespoons of peanutbutter (I use my homemade)

1. Crumble the rice cakes in a bowl until you’re happy with the size of the pieces. I always try to make them as small as possible. Add the peanutbutter and stir until the peanutbutter is spread evenly. I’m not a fan of peanutbutter hands either, but is the right way to do it.

2. Melt the chocolate over the bain-marie, add the rice cake/peanutbutter mixture en stir until the chocolate is evenly spread. I’d use a spoon here if I were you.

3. Spread the mixture on a piece of baking paper. Put a second piece of paper on top of it and press the mixture. Sometimes I press it until it’s flat, sometimes I take the ‘rustic’ road. Do whatever pleases you.

4. When the mixture has dried, you can break it or cut it into pieces. Add a cup of tea, a good book. Never giving up.

4 thoughts on “Yes, I could give up chocolate…

  1. Klinkt heerlijk! Is ook goed (bijna) suikervrij te maken als je chocola met 85% cacao, of suikervrije chocola, gebruikt en de meest gewone/originele pindakaas van Calvé (dus zonder stukjes noot e.d.). Hoe maak je eigenlijk zelf pindakaas? Is dat ingewikkeld?

    • Ben je op de suikervrije toer, stiekem?😉 Zelf pindakaas maken is heel simpel, als je een keukenmachine hebt: 250 gram pinda’s, wat eetlepels pindaolie (arachide olie, gewoon verkrijgbaar bij de AH), wat zout en machine aan. Na een kwartier ofzo heb je pindakaas. Heerlijk, net nog op een bagel gesmeerd🙂

      • Ja, en niet stiekem hoor! Klinkt goed. Ik heb alleen niet zo’n goede keukenmachine. Maar het valt te proberen. Smaakt het heel anders dan pindakaas uit een potje?

  2. Suikervrij. Scary stuff! Werk je veel met dadels zeker? Ik weet niet of een huis, tuin en keuken blender het overleeft, ik heb echt zo’n machine… Het smaakt helemaal niet anders, je moet het alleen roeren voor je het ergens op smeert, want er zitten natuurlijk geen E-nummers in die de boel gemengd laten.

Leave a Reply

