Vegan alert! Vegan alert!

** English below **

Vorige week kwam ik op het briljante idee om Forks over Knives en Vegucated te kijken. In beide documentaires worden mensen gevolgd die om wat voor reden dan ook voor een bepaalde tijd een geheel plantaardig dieet volgen. Geen kaas dus, geen eieren, helemaal niks. En ze hadden er allemaal baat bij. De grootste nachtmerrie van mijn partner dus. Dat vegetarische was één ding, maar het idee dat ik om zou slaan naar het veganisme… Zelf was ik er van overtuigd dat het zover niet zou komen. Ik denk nog steeds niet dat ik ooit een 100% veganistisch dieet ga volgen (zeg nooit nooit…), maar ik ben na het zien van deze twee documentaires wel hard bezig om in ieder geval zo veganistisch mogelijk te eten (te eten ja, al ben ik me er wel bewust van geworden hoeveel paar leren schoenen, tassen en dergelijke ik eigenlijk heb, iets waar ik in de toekomst ook beter op wil gaan letten). Niet alleen omdat ik een dierenfreak ben en zo min mogelijk wil bijdragen aan dierenleed (dag dag favoriete merk gympen), maar omdat ik vooral na het zien van Forks over Knives ook wel geloof dat het veel gezonder is om zo min mogelijk dierlijke producten binnen te krijgen. Ik hou elke avond mijn hart vast, maar vooralsnog heb ik mijn vleesliefhebbende en kaasfanatische partner nog niks voor kunnen zetten wat hij niet lekker vond. 1-0 voor mij. En voor zijn eigen gezondheid.

Het spreekt voor zich dat ik nu nog vaker op Oh She Glows te vinden ben, op zoek naar gerechten waarmee ik kan laten zien dat het echt niet erg is (en moeilijk is) om alleen maar plantaardig voedsel te eten. Wat ik gisteren (onder andere) heb gemaakt vanaf deze site is niet helemaal gezond te noemen, maar het is wel heel erg veganistisch en stukken beter, gezondheidstechnisch, dan menig ander dessert. Zo veel beter, dat je het ook als ontbijt kunt zien. Of als ontbijt en dessert. Of als ontbijt, dessert en semiverantwoord tussendoortje. Bij deze rustieke havermout cake hoort eigenlijk ook een sausje, maar die heb ik nog niet geprobeerd. Wellicht dat ik morgen een poging waag, de cake is namelijk tot drie dagen houdbaar in de koelkast. Komt dat even mooi uit🙂

I love rustic cc banana oat cake!

Rustieke Chocolate Chip Banaan Havermoutcake

Ingrediënten (8 tot 10 porties)

– 2 cups havermout tot bloem vermalen in een keukenmachine
– 1/2 cup havermout (niet vermalen)
– 1/2 cup bruine suiker (ik heb donkerbruine basterdsuiker gebruikt)
– 1/2 theelepel kaneel
– een heel klein beetje nootmuskaat (een achtste van een theelepel, ongeveer)
– 2 eetlepels ruwe rietsuiker
– 1 theelepel bakpoeder (backin)
– 1/2 theelepel zout
– 2 eetlepels gesmolten kokosolie (of een andere olie met weinig smaak)
– 2 erg rijpe bananen (die van mij waren niet zo heel rijp, moet je nagaan hoeveel beter de cake nog had kunnen smaken!)
– 1/3 cup appelmoes
– 1/4 cup amandelmelk
– 1 theelepel vanille extract
– Extra: 1/2 cup pure chocolate chips (chocolade druppels), 1/4 cup fijngehakte walnoten, 1 rijpe banaan in stukjes gesneden

1. Verwarm de oven voor op 170°C. Vet een ovenschaal van ongeveer 20 centimeter doorsnede licht in.

2. Meng de droge ingrediënten in een grote kom (de fijngemalen havermout, de havermout, de suikers, de kruiden, het bakpoeder en het zout).

3. Meng de olie, de appelmoes, de amandelmelk en het vanille extract in een andere kom. Maak de bananen fijn (ik plet ze altijd met een vork tot er een bananenpapje ontstaat) en voeg ze toe aan de natte ingrediënten. Meng goed door elkaar.

4. Voeg het natte mengsel toe aan het droge en roer totdat het goed gemengd is. Voeg de chocolade, de walnoten en de bananen toe en meng totdat alles evenredig verdeeld is.

5. Doe het beslag in de ovenschaal en zet de klok op 36 minuten. De cake is klaar als een satéprikker er schoon uitkomt. Bij mij was de cake na 36 minuten perfect, maar elke oven is anders. Laat de cake zeker 15 tot 20 minuten afkoelen voor je probeert de vorm te verwijderen.

6. Zodra de cake helemaal afgekoeld is kun je deze in stukken snijden en begieten met de bijbehorende pindakaas bananenglazuur.

Ik neem nog een stukje.

Helping myself to another piece...

** English **

Last week the brilliant idea came to me that I should watch Forks over Knives and Vegucated. In both documentaries people are followed who are, for whatever reason, following a completely plant-based diet for a set number of weeks. So no cheese, no eggs, no nothing. And they all benefited from it. In other words, my partner’s worst nightmare. That whole vegetarian thing was one thing, but the idea that I would go full vegan… Even I was convinced that that would never happen. I still don’t think that I would ever be following a 100% vegan diet (never say never…), but after seeing these two documentaries, I am trying very hard to eat as vegan as possible (eating yes, although I’ve started to realise how many pairs of leather shoes, leather bags and so on I actually have, something I vow to be more aware of in the future). Not just because I’m a complete animal freak but and want to contribute as little as possible to animal suffering (bye bye favourite sneaker brand), but also because I, especially after watching Forks over Knives, I started to believe that it is actually much healthier to eat as few animal products as possible. I’m holding my breath every night, but so far I have been unable to put a dish in front of my meat loving and cheese fanatical partner that I didn’t like. 1-0 for me. And for his health.

Needless to say, I spend even more time on Oh She Glows, searching for dishes with which I can show that it is really not a bad (or hard) thing to just eat plant-based foods. What I, amongst other things, made yesterday is not entirely healthy, but it is very vegan and much and much better, health-wise, as many other desserts. So much better that you could also eat it for breakfast. Or for breakfast and dessert. Or for breakfast, dessert and a semi-healthy snack. This rustic oat cake actually goes with a glaze, but I haven’t tried that one yet. I might do that tomorrow, since the cake will last for about three days, if kept in the fridge. How about that. The original recipe, together with the recipe for the glaze, can be found here.

I guess I’m going to slice off another piece now.

3 thoughts on “Vegan alert! Vegan alert!

  1. Heb je Food Inc. ook al gezien? Ook zo’n enorme eye-opener. Net zoals het boek dieren eten J. Safran Foer (als ik het goed schrijf :P). Wel goed dat je er wat mee doet en meteen wat lekkers maakt haha🙂

  2. Pingback: Top 10 recipes of 2013 | Vega in Vianen

Leave a Reply

