Comfort food to the max!

Spicy red lentil soup

** English below **

Je kent het wel. Je bent al maanden aan het kwakkelen – die verdomde verkoudheid! – en het lijkt erop dat je een griepje aan het krijgen bent. Je voelt je dus goed beroerd. Op dat moment nodigt een goede vriendin, die zelf ook niet helemaal topfit is zich uit voor het eten (oké, dat kennen jullie misschien niet, maar die eerste paar regels moeten in deze tijd van het jaar toch herkenbaar zijn). Het was ook nog eens zo’n koude grijze dag, zo’n dag die om comfort food schreeuwde. Nou heb ik eten altijd behandeld als iets wat troost kan bieden, maar meestal niet op een al te goede manier (chocola, chips, taart, noem maar op). Natuurlijk kun je jezelf troosten door een heel kartonnetje Ben&Jerry’s leeg te eten, en vaak is het nog effectief ook, maar ik begin er achter te komen dat dit voor mij niet de oplossing is. Gelukkig blijkt het heel makkelijk om deze gewoonte te doorbreken: er bestaan meer recepten voor gezonde comfort food dan ik in mijn leven kan maken. Voor mij persoonlijk is het niet alleen een kwestie van het eindelijk realiseren dat normaal gezond eten óók heel lekker kan zijn, maar ook dat je net zo veel troost kunt putten uit het feit dat je iets aan het klaarmaken bent dat goed is voor je lichaam.

Het zal geen verrassing zijn dat ik ook dit recept tegenkwam op Oh She Glows. Als er iemand een kei is in gezonde comfort food dan is zij het wel. Ik heb de afgelopen weken al heel wat van haar recepten gemaakt en elke keer ontving ik goede recensies van mijn lieftallige en semi-anti-veganistische partner. De soep die ik hem en mijn goede vriendin uiteindelijk voorzette kreeg zelfs het predicaat ‘beste soep die je ooit hebt klaargemaakt’. En nee, soep is niet mijn zwakke plek😉 Het originele recept staat hier, maar ik heb er zoals gewoon een eigen draai aangeven. Deels uit paniek en deels uit pure chaos. Maar het resultaat was er  niet minder om! Er werd zelfs gesuggereerd dat ik er goed aan heb gedaan…

Pittige rode linzensoep

Ingrediënten voor 4 à 5 volle kommen.

– 1 eetlepel olijfolie
– 2 tenen knoflook, fijngesneden
– 1 grote ui, gesnipperd
– 3 stengels bleekselderij, in boogjes gesneden
– 1 laurierblad
– een ruime theelepel gemalen komijn (djinten)
– 2 theelepels chilipoeder
– 1/2 theelepel gemalen koriander (ketoembar)
– een kwart theelepel smoked paprikapoeder
– een achtste theelepel cayennepeper
– 1 blik (400 gram) tomatenblokjes
– 2 liter groentebouillon (ik hield ongeveer 250 milliliter over)
– 1,5 kop rode linzen, schoongespoeld en uitgelekt (ik ben vergeten af te wegen hoeveel gram dat is)
– zeezout en peper naar smaak

1. Verhit de olie in een grote pan. Bak de ui en de knoflook ongeveer 5 à 6 minuten op middelhoog vuur, tot de ui glazig begint te worden. Voeg de bleekselderij toe en bak enkele minuten mee.

2. Voeg de kruiden, behalve de zout en peper, bij elkaar in een apart kommetje en roer goed door. Op deze manier kun je de hoeveelheid kruiden makkelijk doseren terwijl de verhoudingen gelijk blijven. Doe het laurierblad in de pan en voeg een deel van het kruidenmengsel toe (je kunt naar smaak later meer toevoegen). Roer goed door.

3. Voeg het blik tomatenblikjes toe, het grootste deel van de bouillon en de linzen (ik begon met een anderhalve liter bouillon, maar heb later nog zo’n 250 milliliter toegevoegd omdat ik de soep te dik vond). Breng aan de kook en draai dan het vuur laag. Laat de soep, zonder deksel, ongeveer 20 à 25 minuten pruttelen, totdat de linzen zacht zijn en uit elkaar zijn gevallen.

4. Voeg meer kruiden toe naar smaak (ik heb in totaal ongeveer 3/4 van het kruidenmengsel toegevoegd, maar ik ben niet zo van het pittige eten) en maak af met een beetje zout en peper.

In het originele recept werd er tijdens deze stap twee handen verse gescheurde boerenkool of spinazie toegevoegd. Dit ben ik vergeten te doen en ik weet niet of het echt iets had toegevoegd. Voor nog meer power kun je misschien wat spinazie toevoegen, boerenkool lijkt mij persoonlijk te hard voor een soep als deze. Wat je ook besluit te doen, geniet van deze waanzinnige entree naar je comfort zone.

** English **

You know what it’s like. You’ve been feeling a little under weather off and on – that damned cold! – and it’s starting to look as if you’re about to get the flu. In other words, you feel like crap. At that moment, a very good friend, who isn’t feeling too well herself, invites herself over for dinner (alright, you might not know what that’s like, but I’m sure that these first couple of sentences sound rather familiar, especially at this time of year). It was also one of those cold grey days, one of those days that screams comfort food from the top of its lungs. I have always treated food as something comforting, but never in a good way (chocolate, chips, pie, you name it). Of course you can console yourself by eating an entire carton of Ben&Jerry’s, which is actually quite effective, but I’m starting to realise that this is not the right answer for me. Luckily, it turns out to be exceptionally easy to break this habit: there are more recipes out there for healthy comfort food than I could ever make. For me it’s not only a question of finally realising that normal healthy food can be really tasty, but also that it’s actually very comforting knowing that you are preparing something that is really good for you.

It won’t be a surprise that I found this recipe too on Oh She Glows. If there is one go-to person when it comes to healthy comfort food, she is the one. I’ve been making quite a few of her recipes lately and every time I received excellent reviews from my lovely and semi-anti-vegan partner. The soup that I eventually put in front of him and my good friend even got the label ‘best soup you’ve ever made’. And no, soup is definitely not my weak spot😉 The original recipe can be found here, but as usual I tweaked it a little. Partly because I was panicking and partly from pure chaos. But the result was no less! It was even suggested that I did the right thing there…

Spicy red lentil soup

Ingredients for 4 to 5 full bowls.

– 1 tablespoon olive oil
– 2 garlic cloves, minced
– 1 large onion, diced
– 3 celery stalks, diced
– 1 bay leaf
– 1 heaping teaspoon grounded cumin (djinten)
– 2 teaspoons chilli powder
– 1/2 teaspoon grounded coriander (ketoembar)
– 1/4 teaspoon smoked paprika powder
– 1/8 teaspoon cayenne pepper
– 1 can (400 grams) diced tomatoes
– 2 litres vegetable broth (of which I used approximately 1750 millilitre)
– 1,5 cup red lentils, rinsed and drained (I forgot to check how many grams that is…)
– sea salt and pepper to taste

1. Heat the oil in a big pot. Sauté the onion and garlic about 5 to 6 minutes over medium heat. Add the celery and sauté for a couple of minutes more.

2. Mix the spices, except for the salt and pepper, in a separate bowl. In this way you can control the dosage and the spices are evenly proportioned. Add the bay leave to the onion, garlic and celery, together with half of the spice mix (you can add more to taste later) and stir.

3. Add the tomatoes, the larger part of the broth and the lentils (I started out with 1,5 litres of stock, but added around a cup more later because I thought the soup was too thick). Bring to a boil and reduce the heat. Let the soup simmer, uncovered, for about 20 to 25 minutes, until the lentils are soft and have fallen apart.

4. Add more spices to taste (I guess I used about 3/4  of the spice mix, but I’m not too big a fan of really spicy food) and a little salt and pepper.

In the original recipe, two hands of fresh and torn kale or spinach were added to the soup at this stage. I completely forgot to, and I’m not sure whether it would have added something extra taste-wise. For more power, you could add a little spinach since it has quite soft leaves, but kale seems too hard for a soup like this. Whatever you decide to do, enjoy this wonderful entrance into your comfort zone.

3 thoughts on “Comfort food to the max!

  1. Pingback: Top 10 recipes of 2013 | Vega in Vianen

  2. Pingback: 50th post celebration: Horizon broadening giveaway! | Vega in Vianen

Leave a Reply

