Three favourite foodblogs of the moment

** English below **

Morgen (of overmorgen) komt er weer een recept aan, maar voor nu even een lijstje met mijn favoriete foodblogs van het moment.

Oh She Glows

Ik kwam per toeval op deze website terecht toen ik vorig jaar een sangria recept zocht voor mijn verjaardag (wat ik overigens nog niet heb uitgeprobeerd). Na wat rondneuzen op de site kwam ik snel tot de conclusie dat dit een blijvertje was. Er staan niet alleen heerlijke veganistische recepten op, de bereidingstechnieken worden vaak ook in detail en aan de hand van foto’s uitgelegd. Daarnaast licht Angela regelmatig toe waarom ze bepaalde producten gebruikt. Door haar ben ik chiazaden, lijnzaad, gistvlokken, gierst en zelfs met heel veel mate carob poeder (ik kan maar niet aan de smaak wennen…) gaan toevoegen aan mijn keukenrepertoire. Ik ben nogal huiverig voor nieuwe ingrediënten, maar ze is behoorlijk overtuigend.

Ondertussen is Oh She Glows de website waar ik de meeste inspiratie vandaan haal. Niet alleen voor de keuken, maar ook op andere gebieden. Zo is Angela heel open over de dingen waar ze mee worstelt en de manier waarop ze schrijft daagt uit om ook bij jezelf te rade te gaan. Daarnaast is ze een sportfanaat, dus daar zijn ook genoeg tips over te vinden.

Onder mijn favorieten bevinden zich de Tomaat Walnoot Basilicum Pasta, de Champignon Gierst Soep met Kazig Knoflookbrood, de Pittige Rode Linzensoep met Tomaat en Boerenkool (maar dan zonder de boerenkool) en de Volkoren Chocolade Cupcakes met Kaneelglazuur.

The Frosted Vegan

Ik moet toegeven dat ik pas één van Abbys recepten heb gemaakt, maar dat neemt niet weg dat ik regelmatig haar website bezoek om vervolgens een potje te kwijlen. Het onderschrift van de site is niet voor niks ‘Baking and Living a Totally Delicious Vegan Life’… Voor de snoepers onder ons is dit echt een aanrader!

StraightUPFood

Deze website is ideaal voor mensen die echt op de hele gezonde toer willen. Elk recept is gebaseerd op het zogenaamde S.O.S. principe: geen suiker, geen olie, en geen zout. Er staan zeer veelbelovende recepten op de site. Dat ik daar dan gewoon zout aan toevoeg, tsja… Aan een zoutloos dieet moet je blijkbaar wennen en ik ga het vooralsnog niet proberen. Ik heb wel geleerd dat je geen olie of boter nodig hebt om bijvoorbeeld een uitje te fruiten, wat ik dan weer wel een interessante les vond! Ik heb niet veel tegen olijfolie, maar als je behoefte hebt om je maaltijd nog net wat gezonder te maken, dan kan dat dus. Ook gebruikt Cathy dadels in plaats van suiker, iets wat ik nog niet heb geprobeerd, maar zeker wel ga doen.

Uiteraard zijn er nog veel meer van dit soort websites te vinden. Als je eenmaal begint met zoeken…

** English **

Tomorrow (or the day after) I will put up another recipe, but now I wanted to share a list of my favourite foodblogs (for now).

Oh She Glows

I accidentally encountered this website when I was looking for a sangria recipe for my last birthday (which I still haven’t tried). After snooping around a little I quickly came to the conclusion that this website was here to stay. One can not only find delicious vegan recipes here, the cooking methods are often discussed in detail and explained through the use of photographs. Besides that, Angela tends to discuss quite elaborately on the why of specific products. Because of her, I started using chia seed, flaxseed, nutritional yeast, millet and teeny tiny amounts of carob powder (I just can’t get used to the flavour…) in our kitchen. I’m always a little scared of new ingredients, but she can be quite persuasive. By now, Oh She Glows is the website I draw most of my inspiration from. Not just for cooking, but for a whole range of fields. Angela is very open about the things that she struggles with in her daily life and the way she writes about these challenge you to take a moment and think about your own situation. Next to that, she is a big sports fan and plenty of tips can be found on website too. Amongst my favourite recipes are the Tomato Walnut Basil Pasta, the Mushroom Millet Soup with Cheezy Garlic Bread, the Spiced Red Lentil, Tomato, and Kale Soup (but then without the kale) and the Whole Wheat Chocolate Cupcakes with Spiced ‘Buttercream’.

The Frosted Vegan

I have to admit that I have only made one of Abby’s recipes up until now, but that doesn’t take away the fact that I often visit her website, sometimes just to have something to drool on. The subtext to the website ain’t ‘Baking and Living a Totally Delicious Vegan Life’ for nothing… I dearly recommend this website to all the candy lovers in the world!

StraightUPFood

This website is ideal for those who really want to go superhealthy. Each recipe is based on the so-called S.O.S. principal: no sugar, no oil, and no salt. The website is full of very promising recipes. That I am stubborn enough to just add salt to them, well… Apparently it takes time getting used to a saltless diet and I am not ready to really give it a try. I did learn that you don’t need oil or butter to sauté your unions, which I find quite illuminating! I’m not really against olive oil, but if you do feel the need to make dinner just that bit healthier, you can. Cathy also uses dates instead of sugar, something that I haven’t tried yet, but definitely will.

Obviously, there are plenty more where these come from. Once you start…

3 thoughts on “Three favourite foodblogs of the moment

Leave a Reply

