BBQ Veggie Burgers

150951_537348314778_2036646486_n

** English below **

Het ziet er naar uit dat het barbecueweer er eindelijk aankomt. De meeste vleeseters lijken automatisch te denken dat vegetariërs en veganisten zo ver mogelijk bij de barbecue uit de buurt willen blijven, maar vlees is bij lange na niet de enige voedselgroep die op deze wijze klaargemaakt kan worden. En hetzelfde geldt voor vleesvervangers. Niet dat ik een gegrilde veggieburger zou laten liggen – integendeel! – maar er is zoveel mogelijk. Helemaal als je het zelf meeneemt (ik bied altijd aan zelf eten mee te nemen). In mijn omgeving zijn ze nu bang dat we nooit meer samen kunnen barbecueën, maar ik kijk nu al uit naar de volgende gerechten:

Continue reading

Fries 2.0, the healthier version

Guilt-free fries

** English below **

Ik ben altijd gek op aardappelen geweest. Gekookt, gefrituurd, of gebakken. Toen ik ging samenwonen ging ik echter ook veel minder aardappelen eten. De gekookte kwamen er sowieso niet in (aardappelen schillen is iets voor mensen met te veel tijd), en we aten vaker pasta of iets met rijst. Pak hem beet 5 jaar later begon hier verandering in te komen. We eten nog steeds relatief weinig aardappelen in vergelijking met ons ouderlijk gezin, maar ik ben er de afgelopen winter achtergekomen dat het heel makkelijk en heel lekker is om aardappeltjes uit de oven te eten. En dat aardappels schillen helemaal niet zoveel tijd kost. Of ze nou in blokjes, in partjes of als frietjes gesneden zijn, ik heb ondertussen een behoorlijk aantal ovengerechten op mijn repertoire staan. Continue reading

Banana soft serve

Banana soft serve

** English below **

Je hebt van die tijden dat elk recept dat je uitprobeert in één keer fantastisch uitpakt. In zo’n periode zit ik duidelijk niet. Niet elk keukenexperiment faalt faliekant – ik kan er vaak nog net op tijd een goede draai aangeven – maar zodra ik me aan een origineel recept probeer te houden… Tot wanhoop gedreven probeerde ik vandaag een recept wat mijns inziens niet kon mislukken, en helaas. Het smaakt waarschijnlijk prima – ik heb nog niet durven proeven – maar weer ging het niet zoals het  moest. Misschien dat het tijd wordt om voorlopig even bij mijn leest te blijven en dingen moet maken waar ik al goed in ben. Zoals banana soft serve. In Amerika kent waarschijnlijk iedereen het, maar ik had er tot een paar maanden geleden nog nooit van gehoord. Banaan? In de vriezer? En dat moet dan op ijs gaan lijken? Nou… ja.

Continue reading

Veggiechallenge 2013!

logoVeggieChallenge

** English below **

In mei 2012 deed ik mee met de Veggiechallenge. Ik at toen officieel nog vlees, maar ik was al gestopt met het klaarmaken ervan. Als ik kookte werd er dus vegetarisch gegeten. Als een ander kookte dan at ik gewoon wat de pot schafte (tot ik helemaal omging). Ik had in die tijd nog niet veel met het veganisme. Ik was net bevriend geraakt met een veganist en ik had er nog eentje ergens tussen mijn Facebookvrienden, maar daar hield het op. Toen ik me opgaf voor de Veggiechallenge besloot ik, als ik het me goed herinner, vier van de zeven dagen geen dieren te eten, waarvan ik één dag zou proberen me aan een veganistisch dieet te houden. Door de Veggiechallenge kwam ik erachter dat mijn directe omgeving – de mensen waar ik het meest mee om tafel zit – er best wel snel aan gewend raakte dat ik geen vlees at. Dit gaf me het vertrouwen om een paar maanden later de knop helemaal om te zetten.

Tijdens de Veggiechallenge vond ik het ontzettend moeilijk om de ene veganistische dag vol te houden, want ik had het gevoel dat ik helemaal niks meer eten kon. Nu, een jaar later, heb ik ontzettend veel geleerd op het gebied van veganisme, volg ik trouw een aantal blogs en kook en bak ik zeer zelden nog met kaas, eieren of zuivel met een dierlijke oorsprong. Wat ik toen had met vlees – als iemand anders het klaarmaakte at ik het gewoon op – heb ik nu met die producten. Ik ben allang blij als iemand zonder morren iets vegetarisch voor mijn neus zet 🙂 Het fijne aan de Veggiechallenge vind ik dat het slechts een maand duurt. Vooral voor degene die bang zijn het niet vol te kunnen houden, of die twijfelen omdat ze hun omgeving niet tot last willen zijn (zoals ik 🙂 ), is dat echt een uitkomst. Ten eerste mag je zelf bepalen hoe de Veggiechallenge er voor jou uitziet. Eet je elke dag vlees en wil je dat verminderen, dan kun je ervoor kiezen om één (of twee, als je het dat aandurft) dagen geen vlees meer te eten. Eén maand lang. Ben je vegetariër en een beetje huiverig om je boterham met kaas op te moeten geven, of dat eitje op zondagmorgen, dan kun je zelf kiezen hoeveel dagen per week je het veganisme wilt uitproberen. Omdat het maar om één of enkele dagen gaat kun je het makkelijk om sociale gebeurtenissen heen plannen, zodat niet heel je familie je aanstaart tijdens de jaarlijkse reünie.

Durf je het aan? Geef je dan hier op! Ik ga voor drie dagen veganistisch eten…

Flyer-VeggieChallenge1

Continue reading