Fries 2.0, the healthier version

Guilt-free fries

** English below **

Ik ben altijd gek op aardappelen geweest. Gekookt, gefrituurd, of gebakken. Toen ik ging samenwonen ging ik echter ook veel minder aardappelen eten. De gekookte kwamen er sowieso niet in (aardappelen schillen is iets voor mensen met te veel tijd), en we aten vaker pasta of iets met rijst. Pak hem beet 5 jaar later begon hier verandering in te komen. We eten nog steeds relatief weinig aardappelen in vergelijking met ons ouderlijk gezin, maar ik ben er de afgelopen winter achtergekomen dat het heel makkelijk en heel lekker is om aardappeltjes uit de oven te eten. En dat aardappels schillen helemaal niet zoveel tijd kost. Of ze nou in blokjes, in partjes of als frietjes gesneden zijn, ik heb ondertussen een behoorlijk aantal ovengerechten op mijn repertoire staan. In de meeste recepten combineer ik de aardappels direct met groenten. Dit scheelt niet alleen tijd en vaat, maar ovengebakken groente is ook zo’n ding waar ik sinds afgelopen winter geen genoeg kan krijgen. Ui (rood, zoet of gewoon), wortel, champignons, courgette, tomaten, spruiten, het kan allemaal op dezelfde bakplaat bereidt worden. Het enige wat in de gaten gehouden moet worden is de baktijd van de groente. Aardappelen hebben al snel 40 tot 45 minuten nodig, afhankelijk van formaat en hoelang ze zijn voorgekookt, terwijl tomaten al na een kwartier klaar zijn. Deze zou je dus later toe moeten voegen. De rest van het rijtje kan er direct bij, al moet de courgette dik gesneden zijn om die tijd vol te kunnen maken. Beetje olijfolie eroverheen, geperst knoflookteentje, zout en/of peper, wellicht wat chilipoeder en gaan.

Mocht je nou geen zin hebben in geroosterde groenten, maar gewoon in een frisse salade of een dikke veggieburger, dan kun je natuurlijk ook gewoon frietjes maken. Huisgemaakte ovenfrietjes die zichzelf niet volgezogen hebben met frituurvet, maar die slechts besprenkeld zijn met een beetje olijfolie.

Onschuldige frieten (het originele recept vind je hier)

Ingrediënten:

– aardappels, zoveel je wilt
– olijfolie
– zout

1. Warm de oven voor op 230°C.

2. Snij de aardappels in frietjes, zo gelijk mogelijk.

3. Doe de frietjes in een pan met ruim water.

4. Breng aan de kook en laat de frietjes twee minuten koken (de frietjes zijn zo eerder gaar en verliezen een deel zetmeel waardoor ze knapperiger worden).

5. Giet de frietjes af en leg ze op een keukenhanddoek tot ze droog zijn.

6. Vet een bakplaat of grote ovenschaal licht in met de olie. Leg de frietjes op de plaat of in de schaal.

7. Besprenkel de frietjes met olie en hussel ze zodat de olie gelijkmatig verdeeld is. Plaats de plaat of schaal in het midden van de oven en bak de frietjes zo’n 40 tot 45 minuten (de baktijd is afhankelijk van het soort oven, houdt de frietjes daarom goed in de gaten). Draai halverwege om.

8. Als de frietjes klaar zijn, licht met zout bestrooien en meteen serveren.

** English **

I’ve always loved potatoes. Boiled, fried, baked. When I moved out of my mother’s house I started to eat much less potatoes. I never even thought about boiling them (people who peel potatoes have too much time on their hands), and we often had pasta or a rice dish. About five years later, things started to change. In comparison to the families we grew up in, we still don’t eat an awful lot of them, but last winter I discovered that oven baked potatoes are quite easy and very good. I also learned that peeling potatoes isn’t that time-consuming. Whether they are cubed, wedged, or cut into fries, I have developed quite a repertoire of oven baked potato dishes over the last couple of month. In most of these recipes I combine the potato directly with vegetables. It not only saves time and dishes, but oven baked veggies is another thing I’ve discovered last winter and simply can’t get enough of. Onion (red, sweet, yellow), carrot, mushrooms, zucchini, tomatoes, Brussels sprouts, it can all be prepared on the same baking sheet. The only thing that you need to keep an eye on is the cooking time of the veggies. Potatoes could easily need 40 to 45 minutes to cook, depending on size and how many minutes they’ve been boiled, while tomatoes need approximately a quarter of an hour to get done. Veggies like that need to be added later on. The remainder of the list can be added directly, although the zucchini needs to be cut in thick slices to last. A bit of olive oil, minced garlic clove, salt and/or pepper, maybe a little chili flakes and there you go.

If you don’t feel like roasted veggies, but want a fresh salad or a big veggieburger, you could also just make some fries. Homemade oven baked fries that are not engorged with fat, but that are just lightly sprinkled with some olive oil.

Guilt-free fries

The original recipe can be found here. I use a completely different oven so the time used in the original is not even close to mine. When I make these, it easily takes 40 minutes before the fries are done. As the recipe states, make sure to check on your fries while baking.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s