Vegetarienne en France…

Pannenkoeken!

** English below **

Gaan kamperen in Frankrijk tijdens de Veggiechallenge 2013 blijkt geen goed idee. Ze (de gemiddelde Fransman/vrouw, ik weet dat er vegetariërs en veganisten in la France wonen) snappen het al niet helemaal wanneer iemand geen vlees eet, laat staan als diegene ook nog eens kaas, eieren, et cetera laat staan. Ik had wel een briefje meegenomen waarop netjes in het Frans stond dat ik geen vlees, vis en schaaldieren at en dat ik de rest van de dierlijke producten het liefst tot een minimum beperk, maar daar aangekomen heb ik het nooit durven gebruiken. Als ze zeiden dat het gerecht oui, vegetarienne was, dan was ik al meer dan tevreden. De gemiddelde Fransman/vrouw vindt eten heel erg belangrijk, dus ik hoopte gewoon elke keer weer dat, wat ik ook voor mijn neus kreeg, het van goede ingrediënten gemaakt was. Op de dagen dat we niet verregende of wegwaaide – en dat waren er niet veel – konden we natuurlijk zelf koken. We hadden maar een 1-pits gasstel bij ons, maar daar kun je natuurlijk prima veganistische pannenkoeken op bakken. Penne all’arrabbiata gaat ook goed, gewoon eerst de pasta koken en daarna de rest. Twee teentjes knoflook snijden, samen met wat olie en gedroogde pepertjes in de pan, tomatenpasta erbij, even roeren. Tomatenblokjes toevoegen, wat Italiaanse kruiden, 10 minuutjes laten pruttelen, pepers eruit vissen en bon appétit!

Chez Gendron

De camping waar we stonden had ik uitgekozen omdat het een kleinschalige camping was en omdat er, volgens de website, elke dag een vegetarisch gerecht geserveerd werd. Dat het daar hemel op aarde was had ik natuurlijk niet durven dromen. De eigenaren zijn, net als ik, veel met voedsel bezig en naar wat ik begreep hebben ze elke levenswijze wel een keer geprobeerd: van veganistisch naar raw food naar paleo. Toen ik dat eenmaal wist vond ik het niet meer raar dat bijna alles wat ik daar gegeten heb veganistisch was. Wat een verademing! Voor veel mensen betekent vegetarisch namelijk dat het stuk vlees wordt vervangen met heul veul kaas, terwijl het voor mij toch echt betekent dat je gewoon veel meer groente eet. Ik werd zelfs zo op mijn wenken bediend dat ik één avond zelf mocht kiezen wat ik wilde hebben (er was voor die dag nog geen vegetarisch menu vastgesteld), en toen ik voor het ene koos, ik het andere er ook een beetje bij kreeg om te proberen. Ook kregen we op een avond een bak banana soft serve waar je u tegen zegt. En lekker dat het was! Ik maak dat met een keukenmachine, maar er zijn blijkbaar ook slow juicers die dat kunnen en die kunnen dat blijkbaar nog veel beter. Misschien dat ik toch nog even mail welk merk het was…

Chez Gendron

In de 10 dagen dat we bij Sander en Aletta op het terrein hebben gecrepeerd (o, wat was het koud ‘s nachts) zijn we weer heel wat wijzer geworden. Een Vitamix is bijvoorbeeld echt het beste apparaat denkbaar, maar er is een goedkoper alternatief: de JTC Omniblend. Heb ik weer wat om voor te sparen. Ook hebben we het één en ander geleerd over permacultuur, wat zij zelf toepassen in hun moestuin. Op ons balkon hebben we daar nu nog weinig aan, maar het is leuk om te onthouden voor later. Eén van de dingen waar ik veel van geleerd heb is Sander’s houding tegenover de verschillende leefwijzen die er bestaan. Zoals ik al zei heeft hij heel veel zelf uitgeprobeerd, simpelweg omdat hij vindt dat je zelf moet ervaren wat voor jou het beste werkt. Ik merk zelf dat ik nogal bevooroordeeld kan zijn naar bijvoorbeeld het paleo-dieet, maar ik denk dat het beter zou zijn voor mij om ook dit met meer openheid te benaderen. We zijn tenslotte allemaal op zoek naar een manier om ons lichaam en ons leven in balans te krijgen en wat voor de één echt niet werkt kan voor de ander heel bevrijdend zijn.

C’est vegetarienne?

Nou ben ik me natuurlijk niet alleen maar wezenloos geschrokken zodra ik het veilige en geborgen campingterrein verliet. Ja, ik moest bij elk gerecht dat hartstikke vegetarisch leek vragen of het dat ook was, en dat was het niet altijd, maar ik kreeg uiteindelijk wel iets op mijn bord dat ik op durfde te eten. Zo heb ik een heerlijke omelet met asperges en aardappel op in het stadje Jonzac. Het duurde even voor het uit de keuken kwam – blijkbaar moest er van alles gesleuteld worden aan het recept – maar het was het wachten waard. In Bordeaux kwamen we terecht in een tentje waar ze toevallig twee! vegetarische recepten op hadden staan (allebei quiche met groenten, maar het gaat om het idee) en waar ze een erg lekkere en gevarieerde salade serveerde naast het basisgerecht. In het prachtige Saint-Emilion was het even lastig een restaurant te vinden waar ze überhaupt iets vegetarisch op het menu hadden staan (sommige restaurants boden zelfs geen warme geitenkaassalade aan als voorgerecht), maar uiteindelijk kreeg ik een salade voor mijn neus waar enkel de dressing niet geheel veganistisch van was.

Salade in Amélia Canta, Saint-Emilion

Frankrijk mag dan niet het ideale vegetarische en veganistische vakantieland zijn, de plaatselijke variant van de Albert Heijn voert wel zoveel biologische producten dat ik met mijn mond vol tanden stond. Ja, de Appie heeft ook wel wat, maar waar wij zaten hadden ze veel meer keus. In de twee supermarkten die St. Ciers rijk is hadden ze niet alleen een paar met biologische producten en dingen die bijvoorbeeld glutenvrij waren, ze hadden ook gewoon in het vak vaak een biologische optie. Van het eigen merk dus nog voordelig ook. Ik heb nog nooit zulke goedkope biologische sojamelk gezien (en gekocht). Ja, het was iets duurder dan de gewone van de Albert Heijn, maar veel goedkoper dan de Alpro Bio. Daarnaast heb ik een voorraadje tarwebloem, agave siroop en quinoa meegenomen. En koolzaadolie. Daar had ik al een hoop over gelezen, maar ik was er nooit echt naar op zoek gegaan. In Frankrijk wordt je er echter mee doodgegooid. Dat is niet heel verwonderlijk, van de 2600 kilometer die ik gereden heb tijdens de vakantie leidden heel veel wegen dwars door knalgele koolzaadvelden. Al met al een prachtige vakantie.

** English **

Going camping in France during the Veggiechallenge 2013 is not that good of an idea. They (the average Frenchman/woman, I know that there are vegetarians and vegans in La France) have difficulty understanding why you would choose to not eat meat, let alone if you would opt out of cheese, eggs, et cetera too. I did bring a note which explained in French that I don’t eat meat, fish and shellfish and that I prefer to keep the animal products that I do eat to a minimum, but I never dared to show it. When they told me that a dish was oui, vegetarienne, I was more than happy. The average Frenchman/woman cares a lot about food, so I simply hoped that, whatever they put in front of me, it was made of good ingredients. On the days that we didn’t rain out or were almost blown away – and there weren’t many – we obviously could fix our own dinner. We only brought a 1-burner gas stove, but you can easily use that to make vegan pancakes. Penne all’arrabbiata works like a charm too, you just cook the pasta first and then the rest. You cut two garlic cloves, put them with some oil and dried chili peppers in a pan, add tomato paste, give it a good stir. Add a can of tomato cubes, some Italian herbs, let it simmer for a minute or 10, remove the peppers and bon appétit!

Chez Gendron

The camping site where we stayed I had chosen because it is a small-scale site and because they according to the website, had a daily vegetarian dish. That it turned out to be heaven on earth I hadn’t dared dreaming. The owners are, like me, very interested in food and, as far as I can tell, they have tried every possible lifestyle: from vegan to raw food to paleo. After learning this I was no longer surprised that almost everything I ate at their restaurant was in fact vegan. How great is that?! To a lot of people vegetarian means replacing meat with heaps and heaps of cheese, while to me it means eating lots and lots of veggies. My needs were even met to the extent that, one night, I could choose what I wanted to eat (they hadn’t decided yet what to put on the menu for that night), and when I opted for the one thing, I got a little bit of the other thing as well so I could try  it. We also got an enormous bowl of banana soft serve one night. And did it taste good! I make that with a foodprocessor, but appararently there are slow juicers that can make it too and they make it much beter. I might have to send an e-mail asking which brand they had…

During the 10 days that we stayed with Sander en Aletta we learned an awful lot. A Vitamix, for instance, is indeed the best kitchen tool thinkable, but there is a cheaper alternative: the JTC Omniblend. Another goal to start saving money for. We also learned some things about permaculture, a technique they use in their own garden. It’s not much use of us now, but it’s nice to keep in mind for when we exchange our flat for an actual house. Another thing I will definitely remember is Sander’s attitude towards the different lifestyles out there. As I said he experimented with a lot of these, simply because he thinks that you need to see for yourself what works best. I know I am quite prejudiced when it comes to, for example, the paleo diet, but I think it would best for me if I tried to approach these types of lifestyle more openly. In the end we are all just looking for a way to balance to balance our bodies and our lives  and what doesn’t work for the one might set someone else free.

C’est vegetarienne?

Obviously, France didn’t turn into a hellhole once I left the safe environment of the camping site. Yes, I had to double check every dish that seemed vegetarian, which wasn’t always the case, but eventually I was served something that I dared to eat. In the town of Jonzac, I had a beautiful omelette with asparagus and potato. It took a while for it to emerge from the kitchen – apparently it needed some modifications – but it was definitely worth the wait. In Bordeaux we ended up in a small place where they happen to have two! vegetarian dishes on the menu (they were both quiche with veggies, but it’s the idea that counts) and they served a wonderful and varied salad next to the main dish. In beautiful Saint-Emilion it took a while for us to find a restaurant that had anything vegetarian on the menu (some restaurants didn’t even serve warm goat’s cheese salad as a starter), but eventually I had a salad in front of me of which only the dressing wasn’t vegan.

France might not be the ideal vegetarian and vegan holiday country, but the local variant of the Albert Heijn stocks so many different biological products that I was utterly speechless at first. Yes, the Appie has some of these too, but where we were they had so many options. There are two supermarkets in St. Ciers and both had not only an isle with biological products and things that were, for instance, glutenfree, they also had a lot of biological options in the ‘regular’ isles. Own brand so cheap too. I have never seen (and bought) biological soymilk that cheap. Yes, it was a little more expensive that the one from the Albert Heijn, but it was a lot cheaper than the Alpro Bio. Next to that, I bought a small supply of flour, agave syrup and quinoa. And canoil. (Not the stuff they make in Canada which is sort of illegal in Europe, but the real ‘rapeseedoil’.) I read a lot about canoil, but I never really looked for it. In France, however, it is abundant. Not surprisingly: we rode 2600 kilometres in total and a lot of these where through vivid yellow rapeseed fields. All in all, a wonderful holiday.

Leave a Reply

