Easy recipes for newbees

** English below **

Toen ik net besloten had om niet langer met vlees en vis te koken wist ik niet goed waar ik het moest zoeken. Ik wilde graag bewijzen dat je geen vlees – of vleesvervanger – nodig hebt om een goede, lekkere maaltijd te bereiden, maar ik kende op dat moment slechts twee vegetarische gerechten waarvan er één uit het assortiment van Knorr gehaald was. Daarnaast was mijn omgeving behoorlijk sceptisch, waardoor de druk alleen maar groter werd. Gelukkig was daar de Appie app van de Albert Heijn. Ik gebruik het niet vaak meer omdat de meeste vegetarische gerechten heel veel kaas nodig hebben, of vol zitten met ei, maar het heeft me echt door het begin geholpen. Daarom voor elke beginnend vegetariër (of flexitariër of iemand die het geluk heeft een vegetariër op visite te krijgen) die niet weet waar te beginnen of hoe het vol te houden, hier mijn favorieten* (alle foto’s zijn eigendom van Ahold).

Penne met wortel-tomatensaus  (zie foto boven)

Eiercurry (maak ik nog steeds af en toe, met de meest vrije eieren die ik kan vinden)

Eiercurry

Franse maaltijdsalade met bonen en eieren (heb ik eigenlijk maar één keer gemaakt, maar yum!)

Franse maaltijdsalade

Ovenpasta met ei (nog steeds een favoriet, laatst een vriendinnetje mee verrast die nog net de schaal niet uitlikte)

Ovenpasta met ei

Penne met broccoli en kaas uit de oven (echt een heerlijk gerecht, maar sinds iemand me eraan heeft herinnerd dat kaas echt heel erg veel vet bevat maak ik het niet meer. Het is wel een hele goede om voor te schotelen aan vleeseters, geloof me😉 )

Penne met broccoli en kaas uit de oven

Reuzenbonenchili met cherrytomaten (hééél makkelijk vegan te maken, skip de kaas)

Reuzenbonenchili met cherrytomaten

Na verloop van tijd wordt het echt makkelijker. Ik had niks met koken en het meest geïnspireerde wat ik deed in de keuken was de groentetip volgen die op de zijkant van de Wereldgerechten doos staat. Nu kook ik eigenlijk nooit meer uit een pakje, verander ik altijd wel iets aan een recept en sta ik vaker in de keuken dan T. Je bent nooit te oud om te leren, of zoiets.

* Let op: Ik was tot een paar weken geleden zo naïef om te denken dat kaas gewoon vegetarisch was. Dat is dus niet zo! Er wordt nog steeds veel kaas gemaakt met dierlijk stremsel. Er staan overzichten van vegetarische kaas online en op de verpakking staat het vaak ook aangegeven als het stremsel niet dierlijk is (staat er slechts ‘stremsel’ dan kun je er van op aan dat er dierlijk stremsel gebruikt is).

** English **

When I just decided to stop cooking with meat and fish I didn’t really know what to do next. I wanted to prove that you don’t need meat – or a substitute – to make a good, delicious meal, but I had only two vegetarian dishes in my repertoire at the moment, and one of them was one of those pre-made herb pastes that was out of production. Next to that, the people in my environment were quite skeptic, which only increased the pressure. Luckily for me, one of the biggest supermarket chains in the Netherlands – the Albert Heijn – developed an app with recipes.  I don’t use it as much as I did, because most of the vegetarian recipes needed lots and lots of cheese or egg (or both), but it really got me through the first couple of months. I wouldn’t mind repeating them here, but these are in Dutch. So… I’d rather end by saying that it’s quite easy to find good vegetarian recipes online and, even if you’re scared shitless like I was and sometimes still am, you should take a deep breath and start cooking. It does get easier. I didn’t like cooking at all and the most inspiring thing I ever did was add the suggested veggies when cooking from some package or other. Now I hardly use those packages anymore, I always change something about a recipe and I am now the one who does the most cooking. You never are too old to learn, or something.

Leave a Reply

