Baked potato with broccoli and broccoli sauce

 

Baked potato with broccoli and broccoli sauce

** English below **

De eerste keer dat ik gepofte aardappel at was toen ik studeerde in Dublin en inwoonde bij een stel waarvan een schone keuken niet de prioriteit was. Ik had al snel door dat, voor er gekookt kon worden, er eerst een staalborstel door de pannen heen moest en daar ik toch niet echt een keukenprinses was (toen nog niet) hield ik het al snel voor gezien. Met andere woorden, ik heb vier maanden lang geleefd op kant-en-klare diepvriesmaaltijden, vegetarische diepvriespizza’s van de Aldi op Parnell Street en gepofte aardappels met maïs, de enige dingen die ik wist klaar te maken met behulp van de oven en magnetron en een rol aluminiumfolie. Ik ben er niet trots op. Geluk bij een ongeluk wist ik dus niet beter dan dat je gepofte aardappel gewoon droog eet, met een beetje zout en peper. Boter, room, kaas, sour cream? Daar had ik de fantasie en de ruimte in de koelkast niet voor. Toen ik ruim drie jaar later op straightupfood.com een recept voor gepofte aardappel tegenkwam waarin werd verkondigd dat je deze lekkernij ook kunt eten zonder er vette dingen aan toe te voegen – “Don’t throw the baked potato out with the butter, sour cream and bacon bits!” – begreep ik eindelijk waarom ik het toch altijd een beetje karig vond, zo’n aardappel met een kolf maïs… Ondertussen staan gepofte aardappelen weer regelmatig op het menu, zonder boter en de rest, maar zeker niet karig!

We hebben ze al een paar keer gegeten met een kliekje Chili Con Comfort en vandaag vond ik het tijd om één van Cathy’s andere suggesties te proberen. Ik vond het even spannend, maar het was ontzettend lekker. T moest er even aan wennen, maar na een paar happen was ook hij om. Het originele recept vind je, samen met andere opties, hier, ik heb het één en ander aangepast (het één met opzet,het ander door niet goed te lezen😉 ).

Gepofte aardappels met broccoli en broccoli saus

Ingrediënten (voor twee personen):

– 4 grote of 6 medium aardappelen, ongeschild (ik kies een iets kruimige variant)
– 1 struik broccoli in roosjes
– 1 kleine struik broccoli in roosjes
– 1 grote aardappel, geschild en in blokjes
– 1 wat kleinere winterpeen, geschild en in plakjes
– 1 theelepel uienpoeder
– 1 theelepel knoflookpoeder
– zout en peper naar smaak (het originele recept is zoutloos, maar ik kan, en wil, daar niet aan wennen)

1. Verwarm de oven voor op 220°C. Was de aardappels goed en maak ze droog. Prik er met een vork een paar gaatjes in. Plaats ze op een bakplaat of het rooster van de oven en pof ze gaar in 45 minuten tot een uur (bij grotere aardappelen hou ik een uur aan, bij medium volstaat 45 minuten meestal ook). De aardappelen zijn gaar als je er makkelijk een mes in kunt steken.

2. Doe ondertussen de kleine stuik broccoli, de aardappel en de wortel in een pan met genoeg water zodat de groenten net onder staan (ik lees nu pas dat je de uien- en knoflookpoeder eigenlijk aan het water moet toevoegen, ik heb die in de keukenmachine toegevoegd). Breng aan de kook met wat zout en laat het zachtjes een minuut of 10-15 doorkoken, tot de wortel en de aardappel gaar is.

3. Haal de groenten uit de pan met een schuimspaan en doe ze in een keukenmachine of blender. Doe de uien- en knoflookpoeder erbij (als je net als ik niet naar het originele recept luistert) en pureer tot het een gladde massa is. Vind je de saus te dik, voeg dan wat van het kookwater toe (bij mij was dat niet nodig). Voeg naar smaak peper en zout toe.

4. Kook de broccoli in 4 minuten gaar met wat zout.

5. Haal de gare aardappels uit de oven, snij ze helemaal door midden of maak een snee in het midden en maak het binnenste van de aardappel een beetje los met een fork.

6. Verdeel de aardappels over twee borden, schep de broccoli erover heen, gevolgd door een flinke hoeveelheid van de saus.

De volgende keer zou ik weer de uien- en knoflookpoeder pas toevoegen nadat de groenten gekookt zijn. Ik begrijp het bouillonidee van het originele recept, maar de saus was nu echt heerlijk en ik zou bang zijn dat het anders erg flauw wordt, zeker als je er ook voor kiest geen zout te gebruiken.

Baked potato with Chili con Comfort

** English **

The first time I ever had baked potatoes was when I was studying in Dublin and was living with a couple whose first priority was not a clean kitchen. I soon realised that I had to use a wire brush before I could even start cooking. Since I wasn’t that much of a kitchen queen (not yet) I quickly threw in the proverbial towel. In other words, I lived four months off of pre-made frozen dinners, vegetarian frozen pizza from the Aldi’s on Parnell Street and baked potatoes with corn, the only dishes I could make with just the oven, the microwave and some aluminium foil. I’m not proud. Lucky for me, it meant that I didn’t know better than eating baked potatoes dry, with just a bit of salt and pepper. Butter, (sour) cream, cheese? I didn’t have the fantasy or the fridge-space for that. When, three years later, I stumbled upon a recipe for baked potatoes on straightupfood.com which stated that you could eat this treat without adding greasy stuff to it – “Don’t throw the baked potato out with the butter, sour cream and bacon bits!” – I finally understood why I had always considered it a bit scanty, a dry potato with corn on the cob… The baked potato is now a recurring item on our menu, without butter and the rest, but not scanty either! We had them a few times with leftovers from my Chili Con Comfort and today I thought it was time to try one of Cathy’s other suggestions. I was a tad anxious, but it was really really good. T had to get used to the taste, but after a couple of bites he was convinced too. You can find the original recipe for the baked potatoes and the sauce, together with some other great options, here. I, how shocking, made a few changes. Consciously, I added salt to both pots of boiling water. I also added salt and pepper to the sauce. Unconsciously (I just realised when I was translating the recipe into Dutch…) I didn’t boil the veggies for the sauce in the granulated onion and garlic, but added the powder to the already blended sauce. My bad. However, I wouldn’t change that last part the next time around. I really liked the taste of the sauce now and I would be afraid that it would turn out a bit bland if I kept to the original.

Leave a Reply

