Always read the package…

** English below **

Het is niet makkelijk om vegetariër te worden, laat staan een veganist. Ik ben sinds een jaar fulltime vegetariër en ik leer nog steeds een hoop. Zo vertelde iemand mij een paar maanden geleden dat kaas vaak helemaal niet vegetarisch is, omdat er stremsel wordt gebruikt dat afkomstig is van de lebmaag van kalfjes. Excusez-moi? Het kan ook anders en er zijn steeds meer kazen die gemaakt worden met microbacterieel of plantaardig stremsel, maar die kan ik in de lokale Albert Heijn en Jumbo nauwelijks vinden. Heel goed eigenlijk, want ik eet nu écht bijna geen kaas meer. Voor de niet-veganisten onder ons: hier vind je een lijst met alle vegetarische kazen die in Nederland verkrijgbaar zijn.

Toen T laatst uit gemak een Knorr Wereldgerecht tot veganistisch maal wilde omtoveren leidde dat ook tot zo’n leermomentje. Halverwege het eten bespraken we wat we van het resultaat vonden – hij had gezoete sojamelk gebruikt – en kwamen we opeens bij de vraag uit wat er eigenlijk in die kruiden- en dressingmixjes van zo’n Wereldgerecht zit. Varkensvlees dus. Uit liefde heb ik mijn bord leeggegeten, maar ik heb geen tweede keer opgeschept. Hij voelde zich ontzettend lullig, maar ik moet toegeven dat ik ook weleens vergeet om de verpakking te dubbelchecken. Sinds dit akkefietje doe ik dat weer braaf, maar ik wil eigenlijk niet weten wat ik het afgelopen jaar allemaal gegeten heb onder het mom van makkelijk vegetarisch. Iemand een vegetarische maaltijd voorzetten is dus niet slechts een kwestie van het vlees weglaten en er meer groenten ingooien, dat blijkt maar weer. We zijn diezelfde avond nog achter de computer gekropen om uit te zoeken welke Wereldgerechten een kruidenmix hebben die wél kunnen (ik ben er niet zo’n fan van, al die E-nummers… maar ik wil het T niet nog moeilijker maken dan het al is). Hierbij de resultaten van ons onderzoekje (ik heb alle Wereldgerechten erbij gezet, al weet ik dat er eental tussen zitten die niet zo makkelijk vegetarisch te maken zijn😉 ).

Veganistisch

– Griekse Kofta
– Italiaanse Lasagne Bolognese zonder salade (de dressingmix bevat melksuiker)
– Hoisin Kip
– Marokkaanse Kip Tajine
– Mexicaanse Taco’s

Vegetarisch

– Amerikaanse Kip Jambalaya (de marinademix bevat ei)
– Argentijnse Beef Chimichurri (de marinademix bevat melk)
– Griekse Gyros (de dressingmix bevat honing)
– Indiase Kip Tandoori (de sausmix bevat melkeiwitten en melksuiker)
– Italiaanse Lasagne Bolognese (de dressingmix bevat melksuiker)
– Italiaanse Risotto (de kruidenmix bevat melksuiker, melkeiwitten en melkweipoeder)
– Zuid-Afrikaanse Bobotie (de sausmix bevat ei en kippenei-eiwit)
– Tandoori Tilapiafilet (de kruidenpasta bevat melksuiker en melkeiwitten)
– Sesam Kip (de kruidenmix bevat ei. Volgens Knorr zelf zit er ook melk in, maar ik kon het niet vinden – nog een uitdaging)
– Tempura Kip (het meel bevat eigeel. Ook zou er melk in kunnen zitten, maar waar…?)

Niet vegetarisch

– Chinese Beef Shanghai (de sausmix bevat garnalenpoeder, de kruidenmix vis)
– Chinese Kantonese Kip (de sausmix bevat garnaal)
– Indiase Kip Madras (de marinademix bevat garnalenpoeder, de sausmix melkeiwitten en melksuiker)

– Italiaanse Lasagnette Napoletana (de sausmix bevat varkensvet, spekstukjes bestaande uit varkensvlees, melksuiker, melkeiwitten en de dressingmix bevat melksuiker)
– Japanse Teriyaki (de sausmix bevat garnaal)
– Mexicaanse Burritos (op het eerste gezicht lijkt hier niks dierlijks in te zetten, maar er zitten een hoop E-nummers in de tortilla’s die een dierlijke afkomst kunnen hebben)
– Mexicaanse Enchilades (zie de Mexicaanse Burritos en Surinaamse Roti. Ook bevat de dressingmix melksuiker)
– Spaanse Paëlla (de kruidenmix bevat melk, ei, kabeljauw, garnaal en kreeftextract)
– Surinaamse Roti (ook hier lijkt in eerste instantie niks dierlijks in te zetten, maar er zitten een hoop E-nummers in de roti’s die een dierlijke afkomst kunnen hebben)
– Thaise Kip Siam (de sausmix bevat vis en garnaalpoeder)
– Turkse Dürüm (zie de Mexicaanse Burritos en Surinaamse Roti’s)

Vergeet niet alsnog de verpakkingen te checken, er wordt niet altijd aangegeven of een recept vernieuwd is of niet!

** English **

It’s not easy to become a vegetarian, let alone a vegan. I have been a fulltime vegetarian for a year now and I’m still learning a lot. For instance, a couple of months ago someone told me that cheese is often not vegetarian, because the rennet used is made of the rennet stomach of little calves. Excusez-moi? It can be done differently and there are more and more cheeses made with microbial or vegetable rennet, but I find it hard to trace these down in my local Albert Heijn and Jumbo. It’s actually a good thing, because now I’m close to never eating cheese. For the non-vegans amongst us: here is a list (in Dutch…) with all vegetarian cheeses that can are for sale in the Netherlands.

When T, feeling easy-going, tried to turn a Knorr Wereldgerecht (one of these almost-ready-made meals where you only have to add a few ingredients such as fresh veggies and meat) into a vegan meal , we learned another lesson. Halfway through dinner we discussed how we liked the result – he had used sweetened soymilk – and we suddenly asked ourselves what was in the herb and dressing mixes that go with a Wereldgerecht. Pork, as it turned out. Out of love I finished my plate, but I didn’t have a second serving. He felt terrible, but I have to admit that I also forget to double-check the packages once in a while. I’ve started doing it again after this misstep, but I really don’t want to know what I have been eating for the last year under the guise of an easy veggie meal. To serve someone a vegetarian meal is just not merely a matter of ditching the meat and throwing in more veggies, as we learned the hard way. The same night we sat down in front of the computer to find out which of the Wereldgerechten we could use, if we wanted to (I’m not a fan, all those E-numbers… but I don’t want to make T’s life any harder than it already is). Here are the results of our little research (Yes, I do realise that this is only useful for those English speakers living in the Netherlands😉 I also realise that some of these dishes are just not really suitable to be turned into a veggie meal).

Vegan

– Griekse Kofta
– Italiaanse Lasagne Bolognese without the salad (the dressing mix contains lactose)
– Hoisin Kip
– Marokkaanse Kip Tajine
– Mexicaanse Taco’s

Vegetarian

– Amerikaanse Kip Jambalaya (the marinade contains egg)
– Argentijnse Beef Chimichurri (the marinade contains milk)
– Griekse Gyros (the dressing mix contains honey)
– Indiase Kip Tandoori (the sauce mix contains lactose and milk proteins)
– Italiaanse Lasagne Bolognese (the dressing mix contains lactose)
– Italiaanse Risotto (the herb mix contains lactose, milk proteins and whey powder)
– Zuid-Afrikaanse Bobotie (the sauce mix contains egg and egg proteins)
– Tandoori Tilapiafilet (the herb paste contains lactose and milk proteins)
– Sesam Kip (the herb mix contains egg. According to Knorr there is also milk in there, but I couldn’t find it)
– Tempura Kip (the meal contains egg yolk. There should be milk in there somewhere too, but where…?)

Non vegetarian

– Chinese Beef Shanghai (the sauce mix contains shrimp powder, the herb mix fish)
– Chinese Kantonese Kip (the sauce mix contains shrimp)
– Indiase Kip Madras (the marinade contains shrimp powder, the sauce mix milk proteins and lactose)
– Italiaanse Lasagnette Napoletana (the sauce mix contains lard, bacon pieces made with pork, lactose, milk proteins and the dressing mix contains lactose)
– Japanse Teriyaki (the sauce mix contains shrimp)
– Mexicaanse Burritos (it seems to be all vegetable, but there are a few E-nummers in the tortillas that could be animal in origin)
– Mexicaanse Enchilades (see the Mexicaanse Burritos . The dressing mix also contains lactose)
– Spaanse Paëlla (the herb mix contains milk, egg, cod, shrimp and lobster extract)
– Surinaamse Roti (see the Mexicaanse Burritos)
– Thaise Kip Siam (the sauce mix contains fish and shrimp powder)
– Turkse Dürüm (see the Mexicaanse Burritos)

Don’t forget to keep checking the packages, changes in the recipe aren’t always announced!

2 thoughts on “Always read the package…

  1. Oei, altijd naar als dat gebeurt he. Eén van de redenen dat ik niet meer uit pakjes kook. Volgens mij is trouwens de biologische kaas van AH eigen merk wel helemaal vegetarisch (of dat moet inmiddels veranderd zijn, heb het natuurlijk al een hele tijd niet meer gekocht).

    • Ik doe het zelf ook niet vaak meer, al zou ik het graag helemaal uit mijn dieet schrappen. Maar zoals ik al zei, ik wil het T niet nog moeilijker maken, hij vindt het al erg genoeg😉 De Puur&Eerlijk kaas van de AH is inderdaad vegetarisch, maar ik eet al bijna nooit kaas meer en om nou zoveel geld uit te geven terwijl het T echt niks uitmaakt… Ik eet het gewoon praktisch niet, lekker makkelijk! Mijn moeder had laatst iets gemaakt met kaas en toen had ze er dus heel lief gelet dat het een vegetarische was🙂

Leave a Reply

