Sugar-Free Plum Chia Jam

Plum Chia Jam

** English below **

Ik ben geen jam-liefhebber, maar toen ik laatst dit recept voor Sugar-Free Apple Pie Chia Seed Jam zag op Oh She Glows en een kilo pruimen van mijn schoonmoeder kreeg besloot ik het toch eens te proberen. Ik vind jam vaak veel te zoet en het sprak me wel aan om de kilo’s suiker die normaal aan jam toegevoegd te worden in te wisselen voor een paar eetlepels agavesiroop. Waar, deze jam blijft veel minder lang goed dan normale jam, maar daar weegt tegenop dat deze stukken gezonder (en naar mijn mening stukken lekkerder) is. Er zit niet alleen geen suiker in, ook wordt de jam verdikt door middel van chia zaden (hier staan de gezondheidsvoordelen van chia op een rijtje). O ja, en er zitten ook geen nare zoetstoffen in als aspartaam.

Suikervrije Pruimen Chia Jam

– 3 cups pruimen, ontveld en ontpit en door midden gesneden
– 3-4 eetlepels agavesiroop
– 2 eetlepels chia zaden

1. Doe de pruimen en 3 eetlepels agavesiroop in een kleine pan en breng zachtjes aan de kook. Laat 5 minuten pruttelen terwijl je regelmatig roert.

2. Stamp de pruimen met een stamper zo fijn als je wilt. Voeg de chia toe en roer goed door.

3. Laat het geheel onder regelmatig roeren zo’n 25 minuten pruttelen, of tot de jam de gewenste dikte heeft.  Voeg eventeel de laatste eetlepel agavesiroop toe. Haal de jam van het vuur en laat het afkoelen. Doe de jam hierna in een glazen pot en bewaar in de koelkast. De jam blijft naar verwachting een week goed.

Smeer de jam op brood, voeg het toe aan je Vegan Overnight Oats, of doe er iets anders leuk en lekkers mee (een paar eetlepels boven op banana soft serve, bijvoorbeeld?)

Plum Chia Jam on VOO

** English **

I’m not a jam kind of girl, but when I saw this recipe for Sugar-Free Apple Pie Chia Seed Jam on Oh She Glows the other day and was given a kilo of plums by my mother-in-law, I decided to give it a try. To me, jam is always much too sweet and I liked the idea of skipping the kilo’s of sugar usually put into it, sweetening it with just a bit of agave syrup. True, this jam has a shorter shelf life than regular jam, but it is much more healthy (and, to my opinion, better-tasting). It’s not only sugar-free, the jam is thickened by using chia seeds (you can find the health benefits of chia here). O right, and it is also free of nasty sweeteners like aspartame.

Sugar-Free Plum Chia Jam

– 3 cups plums, peeled, seeded and cut in half
– 3-4 tablespoons agave syrup
– 2 tablespoons chia seeds

1. Add the plums and 3 tablespoons agave syrup to a small pot and bring to a low boil. Let it simmer for 5 minutes while you stir regurlarly.

2. Mash the plums with a potato masher, leaving the mixture as chunky as you wish. Add the chia seeds and stir until well-combined.

3. Let the mixture simmer for about 25 minutes, stirring regularly, or until the jam has thickened to your liking. You could add that last tablespoon of agave syrup if you deem it necessary. Remove the jam from the heat and let it cool. Put the jam in a glass jar and keep in the fridge. Rumour has it the jam should keep for a week.

Put the jam on bread, on your Vegan Overnight Oats or use it in another delicious way (how about on top of banana soft serve?).

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s