Cranberry challenge, part 2: Cranberry Orange Vinaigrette and Autumn Salad

Autumn Salad with Cranberry Orange Vinaigrette

** English below **

Ik zou heel graag een sla-mens willen zijn. Wanneer ik blogs lees van mensen zoals Oh She Glow‘s Angela, dan baal ik daar altijd een beetje van. Helaas ben ik een brood en aardappel mens (al zijn er vast ook een hoop theorieën die zeggen dat dat helemaal niet zo helaas is) voor wie een salade pas een maaltijd is als er genoeg aardappel of pasta aan toegevoegd is. Vandaar dat ik, toen ik deze salade voor het eerst maakte, er gebakken aardappeltjes naast serveerde. Een paar dagen later probeerde ik het wél zonder en ik weet nog niet wat ik er van vind. Ja, de salade en de dressing vind ik heerlijk! Maar of ik het ook zonder toevoegingen kan eten… De tijd zal het leren. Babysteps. Ik ben al heel trots dat ik eindelijk een vegan dressing gemaakt heb, gevonden op Oh She Glows in mijn zoektocht naar verse cranberry recepten, die ik wel te eten vind (mocht iemand een goed recept voor een honing-mosterd dressing hebben, ik hou me aanbevolen).

Ingredients

Cranberrysinaasappel Vinaigrette

Ingrediënten:

– 1 cup verse cranberry’s (bevroren kunnen volgens het originele recept ook)
– 1/4 cup + 2 eetlepels appelcider azijn
– 1/4 cup agave siroop (Angela gebruikt uiteraard maple syrup)
– 1 1/2 eetlepel mosterd (wij hadden Groninger mosterd in de koelkast, dus die heb ik gebruikt)
– 1/2 cup + 1 eetlepel verse sinaasappelsap
– 2 eetlepels extra vierge olijfolie
– 1/2 theelepel zout
– versgemalen zwarte peper

1. Verhit de cranberry’s, de agave en de appelcider azijn 7 tot 10 minuten op middelhoog vuur totdat de cranberry’s barsten. (Steek níet je neus in de pan! De azijn was zo sterk dat ik aan één stuk door liet te hoesten.)

Burst cranberries

2. Laat het mengsel wat afkoelen. Giet het mengsel in een blender met de rest van de ingrediënten (behalve het zout en de peper). Laat de blender draaien tot het mengsel glad is. Voeg beetje bij beetje het zout en peper toe, tot de smaak goed is. Ook kun je, als je de dressing zoeter wil, meer agave toevoegen. Giet over in een af te sluiten bakje en laat voor gebruik afkoelen in de koelkast. Volgens Angela moet het 5 tot 7 dagen houdbaar zijn; het staat bij mij nu 7 dagen in de koelkast en het ziet er nog eng uit, dus ik sluit me bij haar aan.

Herfstsalade met Appel, Peer, Cranberry’s en Walnoten

Ingrediënten (voor een bijgerecht voor 2 personen of een maaltijd voor 1 persoon)

– 150 gram gemengde salade
– 1/2 appel, in stukjes gesneden
– 1/2 peer, geschild en in stukjes gesneden
– 1/4 cup gedroogde cranberry’s
– 1/4 cup gehakte walnoten, licht geroosterd (5 minuten in een oven voorverwarmd op 175°C)
– 2 eetlepels pompoenpitten
– Cranberrysinaasappel Vinaigrette

1. Verdeel de salade over twee borden. Verdeel de appel, peer, cranberry’s, walnoten en pompoenpitten erover. Maak af met de cranberrysinaasappel vinaigrette.

Autumn Salad with Potatoes

** English **

I would love to be a salad-person. When I read blogs from people such as Oh She Glow‘s Angela, it always gets to me. Unfortunately, I’m a bread and potato-person (although I’m sure there are lots of theories that would argue that it isn’t that unfortunate) who only considers salad a meal when it includes enough potato or pasta. That is why, the first time I made this salad, I served potatoes on the side. A couple of days later I did try the salad without and I’m still not sure how I feel about it. Yes, I love the salad and the dressing! But if I can eat salad without adding anything… Time will learn. Babysteps. I’m quite proud to have finally made a vegan dressing, found on Oh She Glows in my search for fresh cranberry recipes, that I do like (if anyone has a good recipe for a honey-mustard dressing, let me know).

You can find the recipe here. All I did, for the vinaigrette, was substitute the maple syrup with agave since maple syrup has the value of gold in this country. I also simply used the mustard we had available (no Dijon) and I used fresh orange juice. For the salad, I only changed the amount. I made half the recipe for two people as a side, and half the recipe for one person as a meal (is it just me or do we eat a lot compared to the bloggers out there?). O, and I substituted the pepita seeds for the pumpkin seeds I still had lying around. And, I’ll admit, I peeled the peer because the brand I use doesn’t have an appealing (haha) peel.

4 thoughts on “Cranberry challenge, part 2: Cranberry Orange Vinaigrette and Autumn Salad

  1. Pingback: Have yourself a merry vegan Christmas | Vega in Vianen

  2. Pingback: Top 10 recipes of 2013 | Vega in Vianen

Leave a Reply

