Raw Berry Cream Brownies

Raw Berry Cream Brownies

** English below **

Wanneer je andermans recept uitprobeert en daar jubelend over wilt schrijven, dan is het wel zo netjes om even te vermelden waar je dat recept vandaan hebt. Ook als je iets aan het recept verandert hebt. In de veganistische blogwereld is dit weleens een uitdaging: het heeft een beetje weg van één grote familie die grootmoeders recept doorgeeft van generatie op generatie. Ik vond dit heerlijke recept voor raw brownies met bessencrème laagje in mijn WordPress Reader, via Celestes blog Honk If You’re Vegan. Celeste herblogde het via Emma’s Coconut and Berries. Emma, daarentegen, heeft het recept uit het kookboek Practically Raw Desserts van Amber Shea Crawley. En nu ga ik er over schrijven.


Ondanks dat Emmas foto’s er fantastisch uitzagen was ik een beetje sceptisch. Ik had nog nooit iets met raw food gedaan en mijn drempelvrees was daardoor behoorlijk hoog. Om de proef echt op de som te nemen besloot ik de brownies mee naar mijn werk te nemen: als mijn vleesetende non-foodie collega’s het konden waarderen, dan waren ze geslaagd. En dat waren ze! Zelfs mijn wat-de-boer-niet-kent-eet-ie-niet-collega heeft er van genoten en vond zelfs dat ik de stukjes de volgende keer groter mocht laten (ik had ze in 12 in plaats van in 6 stukken gesneden). Dat ben ik overigens niet van plan, want nu zagen ze er uit als het ideale petitfourtje en ik kan niet wachten tot ik ze kan serveren op Ts verjaardag.

Raw Brownies met Bessencrème (glutenvrij)

Ingrediënten (voor 6 tot 12 stukjes):

Brownies

– 1 eetlepel water
– 1/2 theelepel vanille extract of een zakje vanillesuiker
– 1/4 cup agave siroop (+ 1 eetlepel wanneer nodig)
– 1/3 cup ongezoete appelmoes
– 1/3 cup cacaopoeder (officieel moet dit raw zijn maar ik weet niet of degene die ik gebruik dat ook is)
– 1/3 cup kokosmeel
– 1/3 cup amandelmeel
– een snufje zout

Bessencrème

– 1/2 cup gemengde verse of bevroren bessen, ontdooid (ik heb Zomerfruit van de AH gebruikt)
– 1/4 cup rauwe cashewnoten, geweekt (een paar uur), gewassen en afgegoten
– 1 eetlepel agave siroop
– 1 theelepel citroensap
– een snufje zout
– 2 eetlepels gesmolten kokosolie

1. Leg bakpapier in een klein bakje (ik heb een lock&lock bakje van ongeveer 7cm bij 12 cm gebruikt.

2. Meng in een keukenmachine het water, de vanille extract, de agave en de appelmoes. Meng in een aparte kom de cacaopoeder, de kokosmeel, de amandelmeel en het zout (en de vanillesuiker wanneer je geen extract gebruikt). Voeg de droge ingrediënten toe aan de keukenmachine en laat de machine draaien tot het een egale dikke massa is geworden. Bij mij was het zo droog dat ik een extra eetlepel agave heb toegevoegd.

3. Doe het mengsel in het bakje and druk goed aan tot de bovenkant glad is. Plaats het bakje in de koelkast.

4. Mix de eerste vijf ingrediënten voor de bessencreme met een handmixer (ik heb het met een gewone blender geprobeerd, maar dat lukte niet). Voeg, wanneer het mengsel glad is, de kokosolie toe en mix opnieuw tot het geheel goed gemengd is.

5. Giet de crème over de brownies en plaats een aantal uren in de koelkast of vriezer. Wanneer de toplaag goed hard is kun je met behulp van het bakpapier de brownies er uit tillen en in stukken snijden. Bewaar in de koelkast of in de vriezer; de crème smelt anders.

** English **

When you try someone else’s recipe and you want to write a raving review, the right thing to do is tell your readers where you found it. Even if you have changed something about the recipe. In the vegan blog world this can be challenging: it sometimes feels a little like one big family that gives on grandmother’s recipe from generation to generation. This delicious raw berry cream brownie recipe, for instance, I found in my WordPress Reader, via Celeste’s blog Honk If You’re Vegan. Celeste reblogged it from Emma’s Coconut and Berries. Emma herself adapted the recipe from Amber Shea Crawley‘s cookbook Practically Raw Desserts. And now I’m about to write about it.

Despite Emma’s pictures looking amazing, I was a little sceptical. I had never done anything with raw food and, to be honest, I was a little afraid to go there. To really test these brownies, I brought them to work: if my meat eating non-foodie colleagues could appreciate them, the brownies would be a success. And they were! Even my pickiest colleague, who doesn’t eat things outside his very Dutch comfort zone, enjoyed them to the fullest and argued even that he wouldn’t mind bigger pieces in the future (I cut them in 12 instead of 6 pieces). Not that I’m going to listen: they now resemble the perfect petit four and I can’t wait to make them for T’s birthday.

As I already said, there are multiple ways leading to this wonderful dessert: you can either get your hands on a copy of Practically Raw Desserts, you can visit Coconut and Berries or you can find it here on Honk If You’re Vegan. The only changes I made were substituting all maple syrup for agave and adding an extra tablespoon agave to the brownie mixture because I thought it was a little too dry.

4 thoughts on “Raw Berry Cream Brownies

  1. Pingback: Have yourself a merry vegan Christmas | Vega in Vianen

  2. Pingback: Top 10 recipes of 2013 | Vega in Vianen

Leave a Reply

