Roasted Tomato Basil Pesto

Roasted Tomato Basil Pesto

** English below **

Celeste van Honk If You’re Vegan plaatste laatst een blog over het waarom van haar ‘vegan-zijn’. Volgens mij heeft iedere vega(n) haar/zijn eigen redenen hiervoor en ik vind het altijd leuk om te lezen waarom anderen die keuze maken. Desalniettemin sta ik zelf niet vaak stil bij mijn eigen waarom en, ik moet toegeven, het word ook bijna nooit aan me gevraagd. En als dat toevallig wel een keer gebeurd dan zeg ik vaak iets in de trant van ‘omdat ik vind dat wij, de mens, geen recht hebben om dieren op een mensonwaardige manier te behandelen’. Mijn beslissing om vegetariër te worden heeft daar ook echt haar oorsprong: ik hou te veel van dieren om ze nog langer als consumptiegoederen te willen zien. Mijn steeds heftigere neiging naar het veganisme komt echter grotendeels uit iets anders voort. Natuurlijk denk ik ook aan legbatterijkippen en melkvee, maar het is naast ethisch ook een gezondheidsissue. Ik ben er ondertussen wel van overtuigd dat bijvoorbeeld melk je lichaam meer kwaad dan goed doet (en dat lactose-intolerantie dus geen afwijking is, maar een gegeven). Ook weet ik dat de vleesindustrie funest is voor het milieu, maar daar houdt het voor mij wel een beetje op. Daarnaast wist ik dat laatste wel, maar kon ik het nog niet als argument gebruiken omdat ik geen cijfers wist. Door Celeste kwam ik echter bij dit artikel uit: 101 Reasons to Go Vegetarian. Onder de thema’s Mens, Bodem, Lucht, Water, Efficiëntie, Dieren en Gezondheid worden een rits dingen genoemd waar mijn haren van overeind gaan staan. Zoals deze:

– Voor alle mensen die roepen dat ik mijn botten om zeep help: 94; Osteoporose veroorzaakt door verminderd calcium in de botten wordt voornamelijk veroorzaakt door het zwavelgehalte in vlees en melkproteïnen, wat ervoor zorgt dat calcium verdwijnt in urine – de landen met de hoogste vlees- en zuivelconsumptie zijn de landen waar broze botten het meest voorkomen.

– Voor alle mensen die roepen dat de sojabouw landroof en bodemuitputting als resultaat heeft: 13; Eén veld van 0,4 hectare levert of 75 kilo rundvlees of ruim 9000 kilo aardappelen.

– Wederom, voor alle mensen die roepen dat de sojabouw niet goed is voor de landbouw: 47; Om 1 calorie in vlees te krijgen worden 60 calorieën in brandstof gebruikt, terwijl 1 calorie in brandstof wordt gebruikt om 20 calorieën in granen en peulvruchten te krijgen (dat is dus 1200 x zo efficiënt).

– Hetzelfde geld zo’n beetje voor water: 35; om 450 gram tarwe te produceren is bijna 100 liter water nodig. Om 450 gram vlees te produceren is bijna 10.000 liter water nodig.

– Nog een leuke: 73; Kalfsleer wordt gemaakt van dieren die afgemaakt worden wanneer ze twee weken oud zijn.

Weet je wat? Ik gooi er gewoon nog een lekker veganistisch recept tegen aan, gebaseerd op dit recept van Oh She Glows.

Roma Tomatoes

Tomatenbasilicum Pesto van Geroosterde Tomaten

Ingrediënten (voor 3 à 4 personen):

– 15 roma tomaten, gehalveerd
– 3/4 cup amandelen
– 2 tenen knoflook
– 1 1/2 cup basilicum (aangedrukt)
– 1/4 cup extra vierge olijfolie + 1 eetlepel
– 2 eetlepels gistvlokken
– zout en peper

1. Verwarm de oven voor 200°C/400F. Bedek een bakplaat met bakpapier en plaats de gehalveerde tomaten erop, met de bolle kant naar beneden. Besprenkel de tomaten met de eetlepel olie, het zout en de peper. Rooster de tomaten een uur tot een uur en 10 minuten. Houdt de tomaten aan het eind goed in de gaten.

2. Haal de tomaten uit de oven en verlaag de oven naar 160°C/325F. Rooster de amandelen 8 tot 10 minuten. Doe 1/3 cup in de keukenmachine en laat de machine werken tot de amandelen fijngehakt zijn. Zet de gehakte amandelen apart.

3. Zet de keukenmachine aan en voeg de tenen knoflook toe. Laat de machine werken tot ze fijngehakt zijn. Voeg nu de basilicum toe.

4. Voeg zodra de basilicum fijngehakt is (duw het mengsel zonodig af en toe met een lepel naar beneden) de 1/4 cup olie, de gistvlokken en 2 1/4 cup geroosterde tomaten toe (je zult wat tomaten over houden). Laat de machine draaien tot de saus relatief glad is. Pulseer de fijngehakte amandelen erdoor en voeg naar smaak zout en paper toe.

Roasted Tomato Basil Place

Pasta met Geroosterde Groenten

– 300 tot 400 gram pasta (afhankelijk van het aantal personen)
– 150 tot 200 gram champignons, in vieren
– 1/2 courgette, in stukken
– 1 eetlepel olie
– peper en zout
– de overgebleven geroosterde tomaten
– Tomatenbasilicum Pesto van Geroosterde Tomaten

1. Plaats de champignons en courgette in een ovenschaal en wentel om met de olie. Bestrooi de groenten genereus met peper en zout. Plaats de schaal in een voorverwarmde oven (200°C/400F) en rooster de groenten 25 minuten.

2. Kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking.

3. Roer de groenten door de pasta en voeg naar smaak de pesto toe.

** English **

Honk If You’re Vegan‘s Celeste recently posted a blog on the why of her ‘being-vegan’. I’d say that every vega(n) has her/his own reasons and I always like reading what made others go down that road. Despite that, I don’t often ponder my own reasons and I have to admit that I’m rarely asked why I became a vegetarian (and am becoming more and more vegan-orientated). If someone does ask, I usually say something along the lines of ‘because I don’t think we, people, have the right to treat animals in a way we don’t want to be treated ourselves’. My decision to become a vegetarian definitely sprung from this belief: I love animals too much to treat them as consumer products any longer. My growing interest into veganism, however, largely springs from another belief. I’m obviously thinking of battery hens and dairy cows, but it is for me not just an ethical issue but also one of health. I honestly believe that milk damages your body more than it does it good (and that lactose intolerance is not an aberration, but a fact). I also know, somewhere in my mind, that the meat industry kills the environment, but that was it for me, more or less. Besides, I knew that the latter was true, but I didn’t know any of the numbers. Celeste’s post conveniently brought me to this article: 101 Reasons to Go Vegetarian. Under the 7 themes People, Land, Air, Water, Efficiency, Animals and Health, there is a list of things that make my hair stand on end. Take, for example:

– To all of you who keep telling me I’m killing my bones: 94; ‘Osteoporosis due to calcium loss from bones is mainly due to the sulphur content in meat & casein protein in milk that cause calcium to be lost in the urine—the countries with the highest meat & dairy consumption are those with the highest levels of brittle bones.’

– To all of you who keep yelling at me that growing soy leads to landgrabbing and soil depletion: 13; 1 acre yields 165 lbs of beef or 20,000 lbs of potatoes.

– Again, to all of you who keep yelling that growing soy is a bad thing: 47; To produce 1calorie of energy from meat takes 60 calories of petrol, whereas growing grains & legumes to directly feed people produces 20 calories for each calorie of fuel used ( thats 1200 times more efficient).

– The same, more or less, goes for water: 35; 25 gallons of water to produce 1lb of wheat & 2500 gallons to produce 1lb of meat.

– Another fun one: 73; Calf leather comes from animals killed at just 2 weeks old.

You know what? I’m just going to throw in another good vegan recipe, based on this Oh She Glow’s recipe. I followed the entire recipe, but because we had a friend coming over I multiplied the ingredients more or less with 1.5. I ended up using 15 roma tomatoes, 3/4 cup almonds, 2 cloves of garlic, 1 1/2 cup basil, 1/4 cup extra virgin olive oil and 2 tablespoons nutritional yeast, using 2 1/4 cup of roasted tomatoes for the sauce. Instead of adding just the remaining tomatoes to the pasta, I roasted half a zucchini and approximately 150-200 grams of mushrooms in the oven (preheated to 200°C/400F) for about 25 minutes with a tablespoon of oil and a generous sprinkle of salt and pepper.

Leave a Reply

