Have yourself a merry vegan Christmas

** English below **

Ik wilde dit kerstmenu vorige week al delen, maar een ieder die mijn vorige post heeft gelezen weet dat ik niet geheel in de stemming ben. Nu ik de recepten toch aan het opzoeken en printen ben, kan ik ze net zo goed meteen delen.

MenuOp het hoofdgerecht na, waar mijn schoonzus een stukje vlees bereidt voor de rest van het gezin, is het hele menu veganistisch gemaakt (niet doorvertellen, ik geloof niet dat mijn schoonfamilie dat al doorheeftūüėČ ). Sommige gerechten waren dit van zichzelf, bij anderen ga ik de gebruikte room en boter vervangen door een plantaardige versie.

  • Amuse – Paddenstoelencrostini

This photo belongs to the Albert Heijn.

Voor deze crostini heb ik zelf pesto gemaakt, op basis van basilicum, peterselie, pijnboompitten en gistvlokken.

  • Koud voorgerecht – Seizoenssalade met cranberry’s en walnoten

Autumn Salad with PotatoesDit gerecht heb ik van Oh She Glows en heb ik al eens gedeeld.

  • Warm voorgerecht – Broccolisoep

1236333_545540577418_378349677_nOok deze soep heb ik hier al eens gedeeld, het originele recept staat veganistisch en wel op de website van de Albert Heijn.

  • Tussengerecht – Miniquiche met gegrilde courgette

This photo belongs to Monique from http://becomingvegan-monique.blogspot.nl/

Op zoek naar een veganistische quiche kwam ik uit bij de website van Monique (waar nog veel meer lekkere dingen op staan!). Je vindt het recept hier.

  • Hoofdgerecht – Gevulde varkenshaas met een aardappelspinazie pannetje

Het pannetjesgerecht ga ik hier later nog delen, het staat in een boekje dat T ooit van zijn ooms heeft gekregen. Dit recept was heel makkelijk veganistisch te maken, gewoon door de room en boter vervangen door een plantaardige variant.

  • Koud nagerecht – Brownie met bessencr√®me

Raw Berry Cream BrowniesOver deze brownies heb ik laatst geschreven. Ik ben benieuwd of mijn schoonfamilie ze net zo lekker vindt als mijn collega’s.

  • Warm nagerecht – Chocoladefondue

Voor de chocoladefondue, die we gaan serveren in minipannetjes, ga ik spelen met dit recept dat ik vond op Chocolate Covered Katie (een walhalla voor de vegan chocoladeliefhebber).

Het fijne van dit menu is dat ik een aantal dingen al gemaakt heb. De soep ligt al vanaf zaterdag in de vriezer, net als de brownies en de pesto. De dressing voor de salade heb ik gisteren gemaakt.

Ik ben blij dit jaar voor het eerst een gezond kerstfeest te hebben, gevuld met een scala aan ingredi√ęnten die meer dan goed voor je zijn. Fijne kerst allemaal.

(En voordat iedereen denkt dat ik in mijn eentje een 7-gangen menu voor 9 personen ga maken, het menu is door mij en mijn schoonzusje samengesteld en we gaan vandaag heel hard samen koken!)

** English **

I had planned to share this Christmas menu last week, but those of you who have read my last post know that I am not entirely in the mood. Now I’m in the middle of searching and printing the recipes, I might as well share them with you.

Except for the main course, in which my sister-in-law prepares a bit of meat for the rest of the family, the entire menu is veganised (don’t tell anyone, I don’t think my in-laws have realised it yetūüėČ ). Some of the recipes were vegan in and of themselves, some recipes required a little substituting of cream and butter by a plant-based version.

  • Amuse bouche – Mushroom crostini

This crostini asked for pesto, so I made a vegan pesto with basil, parsley, pine nuts and nutritional yeast.

  • Cold starter – Salad of the season with cranberries and walnuts.

This recipe from Oh She Glows I have already shared once.

  • Hot starter – Broccoli soup

This soup I have also shared before. You can find the original recipe vegan and all on the Albert Heijn website.

  • Mini quiche with grilled zucchini

In my search for a vegan quiche, I found this website (with a lot of good recipes!). You can find the recipe here.

  • Main course – Stuffed pork with a potato spinach cocotte

The cocotte recipe I’ll share later, I found it in a cookbook T once got from his uncles. It was very easy to veganise this one, I just substituted the cream and butter for a plant-based version.

  • Cold dessert – Brownie with berry cream

I wrote about these brownies just a while back. I’m curious to find whether my in-laws will enjoy them as much as my colleagues did.

  • Hot dessert – Chocolate fondue

For the chocolate fondue, that we will be serving in mini cocottes, we’ll be playing around with this recipe that I found on Chocolate Covered Katie (heaven for the chocolate lover).

The great thing about this menu is that I was able to make a few things ahead. The soup has been in our freezer since Saturday, with the brownies and the pesto. The dressing for the salad I made yesterday.

I’m so happy to have a healthy Christmas, filled with a variety of ingredients that are awfully good for you. It’s a first! Merry Christmas.

(Before anyone starts to think that I am making a 7-course meal for 9 people all by myself, this menu was created by me and my sister-in-law and today we’ll be cooking our asses of together!)

Leave a Reply

