(P)Review Veg – Hugh Fearnley-Whittingstall

20131228_170853** English below **

Ik heb het niet zo op kookboeken, zeker niet sinds ik vegetariër ben. Ik heb er vorig jaar nog één van mijn zwager gekregen (bedankt nog F!), maar er stond geen enkel gerecht in waar niet grote hoeveelheden kaas aan toegevoegd werden. Ik vind dat weinig inspirerend. Het aanbod veganistische kookboeken is wat magertjes (lees: die kun je hier niet krijgen), en ik ben niet iemand die een kookboek online koopt zonder er in gebladerd te kunnen hebben. T heeft wel bij wijze van kerstcadeau het Oh She Glows Cookbook alvast besteld – het komt in het voorjaar uit! – maar als ik in iemand vertrouwen heb dan is dat Angela Liddon. Ondanks mijn weinige vertrouwen in het vegetarische kookboek werd ik, elke keer als in onze lokale Bruna was, naar de stelling met kookboeken getrokken. En elke keer bladerde ik kort door Veg! van Hugh Fearnley-Whittingstall (blijkbaar bekend van River Cottage) en elke keer zette ik deze weer terug. Het was een prachtig boek, maar ik had geen zin om €25,- neer te tellen voor een boek waar ik naderhand weinig aan zou hebben. Na een tijd stond opeens Plenty van Yotam Ottolenghi ernaast. Ook zo’n op eerste gezicht veelbelovend prachtboek. En ik maar wikken en wegen. Ik had ondertussen een VVV-bon op mijn werk gewonnen, en ik had al wel besloten dat één van de twee toch snel in onze kast moest komen staan, maar welke? Online las ik dat veel gerechten in Plenty zwaar leunen op het gebruik van eieren en kaas. Ik kon het zelf niet checken, omdat de boeken geseald waren, maar ik las wel dat dit met Veg! niet het geval was. Fearnley-Whittingstall zegt het zelf ook al in zijn introductie: 1/3 van de gerechten zijn veganistisch, en een derde is veganistisch te maken. Om het makkelijk te maken staat er ook nog een tekentje bij de gerechten die dat al van zichzelf zijn.

Ik heb Veg! gisteren pas gekocht, dus ik heb er nog niks uit gemaakt, maar na het doorlezen van de eerste hoofdstukken ben ik blij verrast. Niet alleen deel ik veel filosofische opvattingen met deze kok, hij brengt het ook nog eens zonder een belerende toon. Natuurlijk gebruikt hij naar mijn mening nog vaak kaas waar ik de noodzaak er niet van zie, maar het boek biedt heel veel mogelijkheden en ruimte om te experimenten (dat wordt ook nog eens door Fearnley-Whittingstall zelf gestimuleerd). Al met al denk ik dat ik een goede keuze heb gemaakt. Ik zag al een paar mooie saladerecepten voorbij komen – ooit word ik een salademeisje! – , er stond een leuke variant in van een Afrikaans gerecht dat ik wel eens maak en ook de soepen zien er veelbelovend uit. Daarnaast is een heel stuk van het boek gewijd aan de barbecue, wat echt als een verrassing kwam. Ik ben voorlopig in het hoekje van onze bank te vinden, met een hete kop thee in mijn hand en Veg! op mijn schoot. En wie weet kan ik binnenkort één van de recepten met jullie delen. Ik moet toch bewijzen dat hij het wat de kaas betreft bij het verkeerde eind heeft…🙂

** English **

I’m not a big fan of cookbooks, and I became even less of one when I became a vegetarian. I’v got one last year from my brother-in-law (thanks F!), but it included not a single recipe that wasn’t dripping with cheese. I find that far from inspiring. Vegan cookbooks are rare here (read: you can’t find them in this town), and I’m not a person to buy a cookbook online without having flipped through it once or twice (or more…). By way of a Christmas gift, T did pre-order the Oh She Glows Cookbook for me, but if I have to have a little faith, I’ll have it in Angela Liddon. Despite the lack of such faith in vegetarian cookbooks, I couldn’t help but being drawn to the cookbook shelf in our local bookstore. And every single time I was there, I flipped briefly through Hugh Fearnley-Whittingstall’s Veg (apparently he’s known for River Cottage), and every time I put it back. It was a beautiful book, but I didn’t feel like paying €25,- for a book that might turn out to be of little use. After a while, Veg was joined by Yotam Ottolenghi’s Plenty. Another promising beauty of a book. I couldn’t decide. In the mean time I won a gift certificate at work, and I had already decided that one of these books was destined to grace our bookcase, but which one? I read online that the majority of the recipes in Plenty were focused on eggs and cheese. I couldn’t check for myself, because the books were sealed in plastic, but I did read that it was not the case for Veg. Fearnley-Whittingstall himself says it in his introduction: a 1/3 of the recipes are vegan, and a 1/3 can be easily turned vegan. To make it even easier, the vegan dishes have a little symbol indicating that they are indeed entirely plant-based.

I only bought Veg yesterday, so I haven’t had the chance to try anything, but after reading through the first chapters I was pleasantly surprised. Not only do I share a lot of this chef’s philosophical beliefs, he shares them without becoming pedantic. Of course, he often uses cheese in recipes I don’t think need it, but the book offers lots of possibilities and space to experiment (something that Fearnley-Whittingstall stimulates too). All in all, I think I made quite a good choice. I’ve seen some gorgeous salad recipes – one day I’ll be a salad girl! – , I found a fun variant of an African dish that I make once in a while, and the soups look promising too. Next to that, a whole part of the book is devoted to barbecue recipes, which was a great surprise. If you’re looking for me, I’ll be in the far corner of our couch, a steaming cup of tea in my hand and Veg on my lap. And who knows, I might have one of Fearnley-Whittingstall recipes to share with you soon. I have to prove that he’s wrong about the cheese, right?🙂

2 thoughts on “(P)Review Veg – Hugh Fearnley-Whittingstall

Leave a Reply

