Product review: Olivia Soaps Vegan and Organic Lipbalm

6-pack sample Olivia Soaps Lipbalm** English below **

Wat is het toch fijn om deel uit te maken van de online vegan gemeenschap. Zo kom je niet alleen de lekkerste recepten tegen, ook word je soms via via gewezen op interessante producten. Neem vorige week: in mijn WordPress Reader stond een nieuwe blog van Honk If You’re Vegan‘s Celeste over de veganistische lippenbalsems van Olivia Soaps. Ik was van plan om ‘s avonds, na mijn werk, de website eens goed te bekijken, maar toen ik er eenmaal op zat… Laten we het er op houden dat ik als een idioot heb rondgerend om én op tijd op mijn werk te komen én gelijk het lippenbalsem proefpakket met alle zes de smaken te bestellen.

Waarom ik nou zo enthousiast was? Dat is een goede… Ik had net de week ervoor de veganistische lippenbalsem van Lush gekocht – None of Your Beeswax – en ik was er nou niet bepaald van in de wolken. Het zou beter moeten zijn dan pure vaseline, maar ik heb al weken last van gescheurde mondhoeken (hallo, winter!) en ik kwam er ook met None of Your Beeswax niet vanaf. Ook sprak de Olivia Soaps website me meteen aan. De lay-out maar ook de manier waarop Michelle Laurie, de persoon achter Olivia Soaps, haar producten aanprijst, haar filosofie – biologisch, veganistisch, dierproevenvrij en natuurlijk – en haar openheid van zaken overtuigden me dat ik hier te maken had met een gepassioneerd mens met hart voor haar producten. Daarnaast, en ook niet onbelangrijk, vielen de prijzen me behoorlijk  mee! Voor iemand die net €8,30 had neergelegd voor een potje lippenbalsem van 8 gram (op de website staat overigens dat er 10 gram in hoort te zitten… vreemd), vond ik £4,50 (zo’n €5,50) voor een blikje van 7 gram een behoorlijke meevaller🙂 Daarnaast rekent Michelle boven de £9,- (twee blikjes dus) géén verzendkosten.

In het kort:

– Olivia Soaps maakt alleen producten die natuurlijk, veganistisch, dierproefvrij en zo veel mogelijk biologisch zijn. Daarnaast worden er in de producten géén palmolie gebruikt.

– Olivia Soaps is goedkoper dan Lush wanneer je boven de £9,- besteld. Bestel je slechts één product, dan is Olivia Soaps omgerekend net iets duurder dan Lush. Maar, daar staat tegenover dat:

– Het werkt. Binnen een paar dagen waren mijn geschuurde mondhoeken verleden tijd, waar ik bij None of Your Beeswax écht geen verbetering zag, ook niet na een volle week.

– Het ruikt lekker. Waar de Lush variant een beetje weg heeft van een citronella kaars, komt Olivia Soaps met 6 verschillende geuren: pepermunt, spearmint, limoen, sinaasappel, grapefruit en geurloos. Ik ben het meest fan van limoen, en daarna sinaasappel en grapefruit (ik hou van citrus, het is de enige reden waarom ik in de zomer Mexicaans bier drink), dus zodra ik door mijn proefpakket heen ben ga ik die zeker bestellen🙂

– Vanwege de strenge eisen in Groot-Brittannië worden alle producten getest voor ze verkocht mogen worden. Zo ook de producten van Olivia Soaps.

Ik ben om en kan niet wachten tot Michelle met andere producten komt (ik ben wel te porren voor een huidvriendelijke deodorant). Binnenkort ga ik een paar lippenbalsems weggeven, dus hou deze blog in de gaten!

** English **

How great is it to be part of the online vegan community. It’s not only a great way to find out about the best recipes, sometimes you also learn of interesting new products. Last week shows a great example: in my WordPress ReaderI found Honk If You’re Vegan‘s Celeste’s newest blog on the vegan lip balm by Olivia Soaps. My initial plan was to check out the website later, after work, but once I took a look… Let’s say I ran around like an idiot to both get to work on time and to order the lip balm sample 6-pack.

You want to know why I got so excited? That’s a good one… The week before I had bought some vegan lip balm from Lush – None of Your Beeswax – and I wasn’t exactly thrilled. It was supposed to be better than pure vaseline, but the corners of my mouth had been cracked for weeks (hello, winter!) and None of Your Beeswax didn’t help matters much. I also immediately adored the Olivia Soaps website. Not just the lay-out and the logo, but also the way in which Michelle Laurie, the human behind Olivia Soaps, commended her products, her philosophy – organic, vegan, cruelty-free and natural – and her transparency convinced me that I was dealing with a very passionate human-being with heart for her products. Besides that, and not unimportantly, the prices are very reasonable! I just paid €8,30 for an 8 gram tin of lip balm (according to the Lush website, the tin is supposed to contain 10 grams… odd), so £4,50 (about €5,50) for a 7 gram tin didn’t sound that bad🙂 Plus, you don’t pay shipping fees in the UK and Europe if your order is over £9,- (that’s two tins of lip balm).

In short:

– Olivia Soaps only makes products that are natural, vegan, cruelty-free and as organic as possible. Next to that, Olivia Soaps does not use palm oil in any of the products.

– Olivia Soaps is cheaper than Lush when you order is £9,- or higher. If you order just one product, Olivia Soaps is just a tiny bit more expensive than Lush. But, and that is something Lush can’t help me with:

– It works. Within a few days the cracked corners were history, while I didn’t see any improvement when using None of Your Beeswax, not even after a full week.

– It smells so good. The one vegan Lush lip balm smells an awful lot like a citronella candle, but Olivia Soaps has 6 different ‘flavours’: peppermint, spearmint, lime, orange, grapefruit and unscented. I fell in love with lime (and orange and grapefruit, I like citrus, what can I say, it’s my one reason for drinking Mexican beer in the summer), and I will definitely order that one (and orange and grapefruit) when I run out of lip balm🙂

– Because of the strict rules in Great-Britain for selling cosmetics and such, all products need to be tested before they can be sold. The same obviously goes for Olivia Soaps.

I’m sold and I can’t wait for Michelle to start selling other products (I’m all for a skin-friendly deodorant). Soon, I’ll be giving away some lip balm, so stay tuned!

Leave a Reply

