Vegan food in Geldermalsen (Gelderland)

** English below **

Uit eten gaan is altijd weer een uitdaging. Ik heb in deze contreien geen vegetarische en/of veganistische vrienden, dus als ik uit eten ga, dan ga ik dat meestal in restaurants waar vaak veel vlees en vis op het menu staat. Nu gaan we gelukkig niet zo vaak uit eten – ik ben er geen fan van om eten met sociale gebeurtenissen te mixen – maar ik kom er niet altijd onder uit😉 Laatst was het weer zover, we gingen met mijn familie uit eten in een tentje in Geldermalsen, eetcafé Echica. Ik hou er niet van om aangekondigd mijn plantaardige eetwensen uit de doeken te doen, dus ik stuur altijd van te voren een e-mail om te vragen of er iets voor me geregeld kan worden (en of ze voor hun vegetarische gerechten ook echt vegetarische kaas gebruiken, voor het geval dat). Het mailtje dat ik terug kreeg had de volgende strekking: we kijken wel even als u bent. Daar heeft deze stresskip weinig boodschap aan, maar en fin, het leek me ook zo wat om in totale paniek terug te mailen dat ik met dat antwoord echt helemaal niks kon.

Wij arriveerden als eerste,dus ik greep gelijk mijn kans en vroeg het meisje dat de drankjes op kwam nemen gelijk of er iets bekend was over dat mailtje. Toen ze terugkeerde van de keuken bleek al die opgebouwde stress voor niets te zijn geweest: ze hadden zowel een plantaardig voor- als hoofdgerecht voor me bedacht en deze klonken nog veelbelovend ook.

Mijn avond kon toen al niet meer stuk, maar toen de amuses geserveerd werden kwam ik tot de blijde ontdekking dat ze ook daar rekening met me gehouden hadden. Ik verwachtte eigenlijk gewoon iets niet-vegetarisch voor mijn neus te krijgen, of juist overgeslagen te worden, maar waar iedereen een rolletje met iets vissigs kreeg voorgeschoteld, hadden ze voor mij een amuselepeltje gevuld met vers fruit. Dat is toch leuk?! Het hoeft helemaal niet moeilijk en creatief, als mensen maar een beetje met je meedenken🙂 Ik had het uiteraard al naar binnen geschoven voor ik ‘foto’ denken kon, maar er was kiwi en rode druif en verse ananas en appel.

20140125_195330Als voorgerecht kreeg ik een salade die eigenlijk al een maaltijd op zich was. Veel mensen denken dat salade saai is, maar deze mensen weten blijkbaar hoe het moet. Veel verschillende soorten groenten, wat walnoten, een paar schijfjes sinaasappel, heerlijk.

20140125_202647Het hoofdgerecht bestond uit een ovengeroosterde paprika gevuld met geroerbakte groenten (zoals champignons, paprika, bloemkool en wortels). Ook dit was zeer lekker – simpel, maar smakelijk. Het herinnerde me aan de afspraak die ik ooit met mezelf heb gemaakt om te gaan experimenteren met gevulde paprika’s… Het is er nog niet van gekomen🙂

20140125_213547Ik hoefde eigenlijk geen toetje (het verbaast me echt hoe makkelijk ik tegenwoordig ‘nee’ kan zeggen tegen roomijs), maar op het menu stond een groot sorbetglas gevuld met vers fruit, of ik daar zin in had? Maar natuurlijk! Ik zat dan wel stampvol, maar voor een paar stukken fruit heb ik meestal nog wel een gaatje (dat viel behoorlijk tegen, maar ik heb alles tot het laatste stukje opgesmikkeld).

Het was niet goedkoop – in vergelijking met vegetarische/veganistische gerechten die ik in andere restaurants heb voorgeschoteld gekregen – maar de service was super. Er werd gewoon echt rekening met me gehouden, waardoor ik – en dat gebeurt niet vaak – ik eens niet het gevoel had lastig te zijn. Ik heb zelfs nog even met, geloof ik, de eigenaresse gepraat en zij vertelde me dat ze steeds meer rekening proberen te houden met vegetariërs en veganisten (ze zijn met een nieuwe  kaart bezig). Mocht je van plan zijn een bezoek te brengen aan dit eetcafé – het is ideaal voor groenteliefhebbers waarvan de familieleden wél warmlopen voor onbeperkt spareribs – mail dan wel even van te voren zodat er rekening gehouden kan worden met je wensen. Ik ben persoonlijk niet zo van voor het blok zetten en ik geloof niet dat restauranteigenaren dat wel zijn😉

** English **

Going out to dinner is always a bit of a challenge for me. I don’t have any vegetarian and/or vegan friends in the neighbourhood, so when I go have dinner at a restaurant, it is often in places where they serve awful lots of meat and fish. Lucky for me, we hardly go out to dinner – I’m not a big fan of mixing food with social happenings – but I can’t always get myself out of those kind of situations😉 Two weeks ago, we were having dinner with my family in a restaurant in Geldermalsen, ‘Eetcafé Echica‘. I don’t like going all plant-based on unprepared chefs, so I sent an e-mail to the restaurant to ask whether something could be arranged for me (and whether their vegetarian recipes use actual vegetarian cheese, just in case). The e-mail that I received in return said something along the following lines: we’ll have a look once you’re here. That really doesn’t help this bundle of nerves, but to e-mail back in total panic that that wasn’t really an answer that worked for me… No.

We arrived at the restaurant first, so I immediately cut to the chase and asked the waitress who came to take our drink orders whether the kitchen knew anything about my e-mail. When she returned, it turned out that I had accumulated all that stress for nothing: they had thought of a plant-based entree and a main course and the both sounded promising.

That in itself saved my night, but when they brought out the amuses I realised to my surprise that they took my wishes into account on every level. I expected to being served something non-vegetarian by accident, or nothing at all, but they gave my family a fishy mini-wrap and me an appetizer spoon stuffed with fresh fruit. How nice is that?! It doesn’t have to hard or creative, as long as people think with you🙂 I stuffed it into my mouth before I could even think ‘photo’, but there was some kiwi and some red grapes, some fresh pineapple and apple.

My entree was not really an entree, it was a meal in itself. Most people think that salads are boring, but the people at Echica apparently know the rules to the game. This salad had plenty of variety in terms of veggies, some walnuts and a bit of orange, delicious.

The main dish was a grilled paprika filled with stir-fried veggies (such as mushrooms, paprika, cauliflower and carrot). This dish was yummy too – simple, but tasty. It reminded me of the deal I made with myself a long time ago to start experimenting with filled paprika’s… I haven’t so far🙂

I wasn’t going for dessert (it surprises me how easily I can say ‘no’ now to ice-cream), but the waitress told me they could make me a big glass filled with fresh fruit, if I was in the mood for that? But of course! I wasn’t sure I could take another bit, but I usually have a bit of space for some pieces of fruit (in retrospect, I shouldn’t have, but I did eat every last bit of it).

It wasn’t cheap – compared to vegetarian/vegan dishes that I had at other restaurants – but the service was super. They actually did their best to consider my wishes, which made me feel – and that doesn’t happen often – as if I was not a big pain. I even talked to, I think, the owner and she told me that they are also realising that more and more people are becoming vegetarian and that their new menu is going to reflect that. If you are planning on eating at this café – it’s an ideal place for veggielovers whose family members are crazy about unlimited ribs – do send an e-mail a couple of days ahead. Personally, I’m not a big fan of putting people on the spot and I’m quite sure that restaurant owners aren’t either😉

Leave a Reply

