2-ingredient cookies

2 ingredient cookies ** English below **

Ik ben de laatste maand zo druk geweest dat het delen van recepten en recensies er een beetje bij in is geschoten. Ik vlieg nog steeds van hot naar her, maar als je om half 7 wakker word op je vrije zaterdag heb je opeens een beetje tijd extra. Manlief ligt nog lekker in bed, dus het huis is stil (nou ja, de katten zijn als gekken achter elkaar aan aan het rennen), de zon begint langzaam op te komen en ik heb een stomende mok met Yogi thee voor me staan (met wel een heel toepasselijk label😉 ). Een mooi moment om wat recepten neer te typen.

Ik kwam dit koekjesrecept tegen op Pinterest toen ik midden in een redactieklus zat (meer daarover aan het einde van de post). Bij wijze van pauze heb ik het recept getest en binnen een mum van tijd zat ik weer achter mijn laptop, maar nu met een schaaltje warme koekjes.

2-ingrediënten (of 3 of 4) koekjes

Ingrediënten:

– 2 rijpe bananen (de schil mag echt helemaal zwart zijn)
– 1 cup havermout

Je kunt het hier bij laten, maar je kan ook nog wat chocola, of rozijnen, of walnoten, of kaneel toevoegen (ik voeg een 1/4 cup gehakte pure chocola en een 1/4 cup gehakte walnoten toe).

1. Verwarm de oven voor op 175°C. Prak de bananen fijn in een grote kom. Voeg de havermout toe en roer tot er een gelijkmatig deeg ontstaat. Als het deeg te nat lijkt (= als je hele grote bananen hebt gebruikt) kun je wat extra havermout toevoegen.

2. Voeg je ‘mix-ins’ toe en roer goed door.

3. Verdeel de mix in hoopjes op een met bakpapier beklede bakplaat. Volgens het originele recept kun je er 16 koekjes uit krijgen, ik vond dat wel erg klein en kwam op 14. Schuif de bakplaat in de hete oven en bak de koekjes in 13-15 minuten gaar.

Let op: de koekjes zijn niet al te lang te bewaren. De dag erna vind ik ze al niet meer zo (een oplossing hiervoor is ze nog even 5 minuten op 150°C in de oven doen). Eerlijk is eerlijk, ze zijn eigenlijk gewoon het lekkerst als ze net uit de oven komen, en aangezien er slechts een beetje chocola in zit zou ik niet weten waarom je ze niet meteen allemaal kunt opeten😉

Waarom ik nou zo druk ben? In het kader van knopen doorhaken heb ik besloten een eigen bedrijfje te starten. Ik heb de afgelopen twee maanden twee academische redactieklussen gedaan (een Master scriptie en een proefschrift) en ik vond het zo leuk om te doen dat ik er verder in wil. Ik ben dus druk bezig met dingen regelen, zoals een website, een KvK nummer, een Facebookpagina (please, like me! I need you!) en al het andere wat er bij komt kijken. Spannende tijden dus…

You are what you eat** English **

I’ve been so busy this last month that I simply could not find the time to share any recipes or reviews. I’m still running around like crazy, but when you wake up at 6:30 on your free Saturday you suddenly have a bit of extra time. My hubby is still in bed, so the house is quiet (well, except for the cats who are chasing each other like mad), the sun is slowly rising and I have a steaming mug of Yogi tea in front of me (with a very apt label😉 ). A beautiful moment to sit down and type out some recipes.

I found this cookie recipe on Pinterest while I was in the middle of an editing job (more on that at the end of this post). By way of a break I immediately tested this recipe and it didn’t take long before I was back at my desk, but this time accompanied by hot cookies. You can find the original recipe for these lovely 2-ingredient (or 3 or 4) cookies here, it’s really the easiest recipe I’ve ever seen. If you happen to have two ripe bananas and a cup of rolled oats, you have cookies. If you add a bit of walnut and chocolate (a 1/4 cup each), you have brilliant cookies. Did I mention they taste like fresh banana bread? O my. I did discover that they don’t stay fresh that long. The day after, I wasn’t all that into them anymore (a solution to this is putting them back in the oven for 5 minutes at 150°C). But then again, they are best when straight out of the oven, and seeing that there is just a bit of chocolate in them, I don’t see why you couldn’t eat them all at once😉

What I am so busy with? I have actually decided to start my own company. I’ve had two academic editing jobs in the last two months (a Master’s thesis and a Ph.D. dissertation) and I loved it so much that I’ve decided to try and make a business out of it. So, I’m busy with all kinds of stuff, such as a website, registering myself as a legit company, making a Facebookpage (please, like me! I need you!) and all the other things that involve starting your own business. Exciting times these are…

2 thoughts on “2-ingredient cookies

Leave a Reply

