Quick & Easy Chana Masala from The Oh She Glows Cookbook

Quick & Easy Chana Masala** English below **

Ik had vrijdag ein-de-lijk tijd (het boek lag al drie dagen op me te wachten) om een recept uit The Oh She Glows Cookbook te proberen. Waar te beginnen als je meer dan 100 lekker uitziende recepten hebt om uit te kiezen? Het werd de Quick & easy chana masala. Waarom? Omdat ik gek ben van alles wat op curry lijkt en ik ooit veel te veel garam masala gekocht heb en blij ben als ik het een keer ergens in kan doen. Daarnaast had ik laatst ergens gelezen dat je rijst van te voren moet wassen (waar en waarom, ik zou het niet meer weten) en dat kon ik dan meteen testen. De chana masala was ontzettend lekker, al vond T dat ik de ui best wat langer glazig had mogen laten worden. Ik had er zelf weinig last van, maar de volgende keer doe ik de ui iets eerder dan de rest in de pan (want die volgende keer komt zeker weten).

20140314_175603Snelle en makkelijke chana masala

Ingrediënten (voor 3 personen; 4 als je van normale porties kunt leven):

– 1 eetlepel kokos- of olijfolie (ik heb kokosolie gebruikt)
– 11/2 theelepel komijnzaad
– 1 ui, gesnipperd
– 1 teen knoflook, fijngesneden
– 1 eetlepel fijngesneden verse gember (ik heb nu verse gember gekocht, anders gebruik ik eigenlijk altijd poeder)
– 1 eetlepel fijngesneden rode peper (in het boek staat een hele serranopeper, maar dat zei me niks en ik heb nog heel veel rode pepers in de vriezer. Omdat ik niet wist hoe heet zo’n serranopeper is heb ik slechts 1 eetlepel rode peper gebruikt, maar als je van pittig houdt kun je gerest de hele gebruiken.)
– 1 1/2 theelepel garam masala
– 1 1/2 theelepel gemalen koriander
– 1/2 theelepel kurkuma
– 3/4 theelepel zeezout, of meer naar smaak
– 1/4 theelepel cayenne peper (als je niet van pittig houdt kun je het weglaten)
– 2 blikken gepelde tomaten of tomatenblokjes (à 400 gram)
– 2 blikken kikkererwten (à 400 gram) of 3 cups gekookte kikkererwten
– 300 gram rijst (ik heb het dus gewassen van te voren)
– optioneel: verse citroensap en koriander (ik ben beide vergeten)

1. Verhit de olie in een grote wok of pan op middelhoog vuur. Wanneer de olie heet is draai je het vuur naar middellaag en voeg je de komijnzaad toe. Roer en rooster het zaad ongeveer 2 minuten tot ze goudkleurig zijn en geuren, maar pas op dat je ze niet verbrand (ik draai het vuur liever iets te laag en kook alles iets langer, dan dat ik het risico loop de boel te verbranden).

20140314_1811362. Draai het vuur terug naar middelhoog vuur. Voeg de ui, de knoflook, de gember en de peper toe (of voeg de laatste drie iets later toe) en roer goed door. Fruit voor een paar minuten – blijf af en toe roeren –  en voeg dan de garam masala, koriander, kurkuma, zout en cayenne peper toe (ik heb de kruiden van te voren al bij elkaar in één kommetje gedaan zodat ik niet hoefde te heksen op het moment dat de kruiden toegevoegd moesten worden) en fruit twee minuten mee.

3. Voeg de tomaten met sap toe en breek ze met een pollepel (dit hoeft natuurlijk niet als je blokjes gekocht heb). Ze hoeven niet helemaal fijngestampt te worden, al haal ik wel altijd de dikke kernen eruit.

4. Verhoog het vuur tot deze hoog/middelhoog is en voeg de kikkererwten toe. Laat het mengsel zachtjes 10 minuten of langer pruttelen (draai het vuur dus weer lager zodra het kookt) zodat de smaken zich kunnen ontwikkelen.

5. Serveer over de gekookte rijst (het kookboek zegt basmati, ik had pandan in de kast, dus…) en, als je het niet vergeet, garneer het met wat koriander en een beetje citroensap.

Tip van Angela: Om de tomatensaus dikker te maken kun je een soeplepel saus in een kleine blender of keukenmachine doen en glad maken. Voeg deze daarna weer terug aan de saus. Ik heb dit niet gedaan, want mijn saus zag er goed uit🙂

Eén ding mag duidelijk zijn, ik heb een mega crush op dit boek en ik raad iedereen aan die meer groenten wil eten of die wil leren om plantaardig te koken om dit boek te kopen. Ik dank mijn hele ontwikkeling tot vegetarische/veganistische kok aan Angela (serieus, ik dacht dat koken betekende ergens water aan toe voegen en roeren) en het zou me verbazen als The Oh She Glows Cookbook niet hetzelfde voor jou zou betekenen. Vanavond eten we de Eat your greens detox soup, ik ben benieuwd!

** English **

Friday, I fi-nal-ly found the time (the book had been waiting for me for three days already) to test a recipe from the Oh She Glows Cookbook. Where does one start when there are more than a 100 delicious looking recipes to choose from? I decided on the Quick & easy chana masala. Why? Because I adore everything that looks similar to a curry and because I once bought way too much garam masala and it’s such a relief when I can use it. Besides that, I read something the other day about having to wash rice before you use it (where and why, I honestly don’t remember) and I couldn’t wait to test it. The chana masala was absolutely delicious, although T was of the opinion that the onion was still a bit undercooked. It didn’t bother me, but to please him, I’ll add the onion first the next time. (Because there will be a next time, that’s for sure.)

I was happy to see that Ashley from The Edible Perspective has also reviewed this recipe, which means I don’t have to write it all down🙂 Apparently, she forgot to add the serrano pepper. I used a tablespoon of red pepper instead, because I still had some in my freezer. If you like spicy, just add the whole thing. You can find Ashley’s review here, or even better, just buy the book. I owe my entire development as vegetarian/vegan cook to Angela (seriously, I thought cooking was adding water to something and stir) and I would be surprised if The Oh She Glows Cookbook wouldn’t do the same for you. Tonight, we’re eating the Eat your greens detox soup, I can’t wait!

Leave a Reply

