Best Pasta Ever! (and Mamma Mia Vianen review)

One-pot-pasta** English below **

Tussen alle bedrijven door (het gaat goed met mijn eigen bedrijfje!) wil ik heel graag dit recept delen. Ik geloofde er eerste niet in – te goed om waar te zijn – maar toen ik het eenmaal geprobeerd had… We eten het nu elke weekšŸ™‚ Ik kwam het ‘originele’ recept tegen op Pinterest, maar dat bleek weer afgeleidt te zijn van een recept van Martha Stewart (de enige echte). Aangezien T en ik toch echt meer eten dan wat blijkbaar een gemiddelde portie is, heb ook ik het recept weer aangepast (zo bleek ik vanaf de eerste poging de olie te zijn vergeten, die dus helemaal niet nodig blijkt). Welke versie je ook gaat proberen, ga ervoor. Ik heb nog nooit, ook niet toen ik nog geen vegetariĆ«r was, zulke heerlijke pasta op.

EĆ©n-pans-pasta

Ingrediƫnten (voor 2 grote of 3 kleine porties):

– 175-200 gram spaghetti (volkoren heeft mijn voorkeur)
– 250 gram cherrytomaatjes, mini-romaatjes, mini-trostomaatjes, in tweeĆ«n of vieren
– 1 ui, in dunne (halve) ringen
– 2 tenen knoflook, in dunne plakjes
– een handvol basilicumblaadjes (of 1 theelepel gedroogde basilicum)
– een snuf chilivlokken
– 1 1/2 theelepel oregano
– zout en peper, naar smaak
– 600-650 milliliter groentebouillon

One-pot-pasta1. Doe de spaghetti in een pan (breek de spaghetti doormidden zodat het plat ligt). Voeg de rest van de ingrediƫnten toe (de bouillon giet je er als laatst overheen).

2. Doe de deksel op de pan en breng het geheel aan de kook. Draai het vuur lager en laat het geheel 5 minuten zachtjes koken. Roer halverwege een keer door.

3. Haal na de 5 minuten het deksel eraf en laat het geheel een minuut of 15 zachtjes koken, totdat het vocht bijna helemaal verdwenen is. Blijf af en toe roeren.

4. Serveer en smul.

One-pot-pastaNu ik toch aan het schrijven ben, met Valentijnsdag (ja, dat is al weer even geleden) zijn T en ik uit eten geweest bij ons favoriete Viaanse restaurant, Mamma Mia. Wederom had chef Nol weer een heerlijk plantaardig driegangen menu voor me samengesteld, deze keer door ingrediĆ«nten en technieken te gebruiken die ik vaak terugzie in de veganistische keuken. Er is hoopšŸ˜‰ Vooral het voorgerecht en de gegrilde tomaat in het hoofdgerecht werden me bijna teveel, ver-ruk-ke-lijk!

Voorgerecht – Salade met bonen, en gegrilde courgette en tomaat

Voorgerecht Mamma MiaHoofdgerecht – Tofu met gegrilde aardappelen en tomaat

Hoofdgerecht Mamma MiaNagerecht – Chocolademousse van avocado

Nagerecht Mamma Mia** English **

In-between all things busy (my company is doing quite well!) I would like to share this recipe. I was a bit sceptical at first – too good to be true – but once I tried it… We now have it once a weekšŸ™‚ I found the ‘original’ recipe on Pinterest, but it turned out to be adapted from a Martha Stewart recipe (the one and only). Since T and I eat a lot more than what is, apparently, a ‘normal’ serving, I adapted the recipe that was already an adaptation (one of my adaption is that I use no oil, it took me a while to figure out that I had completely forgotten about oil from my first attempt onwards). Whichever version you are going to try, just do it. I have never, not even before I became a vegetarian, eaten a pasta that this delicious.

One-pot-pasta

Ingredients (for 2 big or 3 smaller servings):

– 175-200 grams of spaghetti (I prefer whole-wheat)
– 250 grams of cherry tomatoes, mini plum tomatoes, mini vine tomatoes, halved or quartered
– 1 onion, sliced into thin rings
– 2 cloves of garlic, thinly sliced
– a handful of basil leaves (or 1 teaspoon dried basil)
– a pinch of chilli flakes
– 1 1/2 teaspoon oregano
– salt and pepper, to taste
– 600-650 millilitre vegetable stock

1. Put the spaghetti in a pan (snap it so that it lays flat). Add the rest of the ingredients, finishing with the stock.

2. Put the lid on the pan and bring to a boil. Lower the heat and let it simmer for about 5 minutes. Stir halfway through.

3. Remove the lid after the 5 minutes have passed and let the pasta simmer for about 15 minutes, until the stock has almost completely disappeared. Give it the occasional stir to prevent sticking.

4. Serve and enjoy.

I made those last pictures on Valentine’s day, when T and I went out for dinner at our favourite ‘Viaanse’ restaurant, Mamma Mia. Once again, their chef created a delicious plant-based three-course menu for me. This time, he even used typical ingredients and techniques used in the vegan kitchen. The starter and the grilled tomatoes in the main course almost got the best of me, de-li-ci-ous! There is hopešŸ˜‰

Leave a Reply

