Review Tante Loes in Rhenen

20140419_194843** English below **

Omdat Ts ooms niet bij zijn verjaardag konden zijn, namen ze ons mee naar restaurant Tante Loes in Rhenen. Daar had ik wel het één en ander over gehoord, maar of ze ook vegavriendelijk waren, dat wist ik niet. Goede hoop had ik wel, want toen één van de ooms belde om te reserveren en vroeg of ze ook iets voor vegetariërs konden doen, werd er gevraagd of het om een vegetariër of veganist ging. Dat beloofde natuurlijk veel goeds🙂 En goed was het. We kregen alle vier een vier-gangen proeverij; ik een veganistische, de drie heren met vlees en vis. Het duurde wel wat lang, maar wat heb ik heerlijk gegeten. Zo goed kan ik het zelf echt niet😉

20140419_194849Onder de voorgerechtjes was een tomatensalade, een veganistische sushi, crostini met asperges, een couscoussalade en gefrituurde edamame met dip. Ik had nog nooit sushi op (nee, echt nooit, ook niet voor ik vegetariër werd), dus dit was een leuke manier om het een keer te proberen, en ik wil al heel lang een keer edamame proeven (yum!). Ook eet ik niet vaak asperges, want ik heb geen idee hoe ik ze klaar moet maken en het is nogal een aanslag op je portemonnee…

20140419_202345Tussendoor werd er een simpel tomatensoepje geserveerd, dat met een beetje peper prima smaakte.

20140419_210043De voorgerechtjes waren lekker, maar het waren de hoofdgerechtjes die mijn avond echt maakte. Gezuurde groenten, pompoenrisotto met kastanjechampignons, noodles en twee verschillende aspergesalades, de één van groene en de andere van witte asperges. De noodles waren echt ongelooflijk lekker, net als de witte aspergesalade (met een dressing van, volgens mij, soja) en de risotto.

20140419_210049Het toetje was lekker en verfrissend, maar een beetje vreemd. Volgens mij was het iets van ijsschaafsel met aloë vera (dus…) en mango en ananas. Wederom iets wat ik nog nooit gegeten heb en misschien nooit geprobeerd had als ik deze proeverij niet voorgeschoteld had gekregen.

20140419_214511Mijn hemel… T riep altijd dat ‘culinair’ per definitie vlees inhoudt, maar nadat hij van mijn gerechtjes had gesnoept heeft hij die mening hardop bijgesteld. Wat kunnen ze daar koken. En wat kunnen ze daar veganistisch koken. Van die noodles kan ik wel een heel bord op. Elke week. *zucht*. Een aanrader dus. Of ze op stel en sprong iets klaarmaken durf ik niet te zeggen, maar bel even van tevoren en laat je aangenaam verassen🙂

** English **

Because T’s uncles couldn’t attend his birthday, they took us to restaurant Tante Loes in Rhenen. I had heard about the place, but I had no idea whether they were veggie friendly at all. I did have high hopes: when one of the uncles called to make a reservation and tell them he was bringing a vegetarian, they immediately asked whether the person was a vegetarian or a vegan. How about that🙂 We all got a four-course tasting; I a vegan one, the three gentlemen with meat and fish. It took a little long, but what an amazing meal. My own cooking doesn’t come even close😉

Amongst the entrees were a tomato salad, a vegan sushi, crostini with asparagus, couscous salad and fried edamame with dip. I had never had sushi (no, never, not even before I become a vegetarian), so this was the perfect occasion to give it a go, and I have wanted to try edamame for a looooooong time (yum!). I also don’t eat asparagus that often, because I wouldn’t know how to prepare them and they are just a tad too expensive for my taste…

In between the entree and main, a simple tomato soup was served, that tasted just fine with a bit of black pepper.

The entrees were good, but it were the mains that really made my night. Pickled veggies, pumpkin risotto with cremini mushrooms, noodles and two different kinds of asparagus salad, one with green and one with white asparagus. The noodles were amazingly good, just as the white asparagus salad (with a, I think, soy dressing) and the risotto.

The dessert was tasty and refreshing, although a little weird. I think they called it ice chips with aloe vera (I know…) and mango and pineapple. Again, something I never had before and might have never tried if it wasn’t for the tasting.

My goodness… T always said that ‘culinary’ means meat by definition, but after he tried some of my dishes he declared that he might have been wrong. They can cook over there. And they can cook vegan. I could eat a whole plate of those noodles. Each week. *sigh*. Definitely a restaurant I would recommend. Whether they can prepare a vegan meal out of the blue, I couldn’t tell you, but just give them a heads up and let yourself be pleasantly surprised🙂

4 thoughts on “Review Tante Loes in Rhenen

  1. Hoi Marielle, ik googelde gisteren Veganistisch in Rhenen en kwam uit op jouw blog. Dus zat ik gisteravond met mn vader bij Tante Loes! Heerlijk gegeten. Spinazie sla met sesam zaad, “tomatenstructuren” (wow!) met basilicum, asperges en risotto met lenteui, witlof en groene asperges. Allemaal heerlijk en helemaal niet duur. Dus ff een bedankje voor jouw leuke en nuttige post! Cheers en eet smakelijk ; ) . Groetjes, Edwin Berg, Utrecht.

  2. Ha Edwin, wat goed! Die tomatenstructuren salade is inderdaad lekker (hoe verzinnen ze het?). Fijn dat je zo genoten hebt (en dat het niet duur blijkt te zijn, wij werden getrakteerd dus ik had geen flauw idee😉 ). Groetjes!

Leave a Reply

