Pasta with garden peas in tomato sauce

Garden peas in tomato sauce** English below **

Ik ben momenteel met zoveel dingen tegelijk bezig, dat het bloggen er haast bij inschiet. Nou is druk zijn niet iets vreemds voor mij; ik weet zelfs dat ik met ‘zoveel’ moet oppassen, want het wordt heel makkelijk ‘te veel’, zeker als ik al die dingen eigenlijk gewoon gebruik om maar niet na te hoeven denken over alles wat er de afgelopen maand gebeurd is. Volgens mij ben ik stiekem al weer in de gevarenzone beland… De universiteit is weer begonnen, dus ik ben weer druk aan het nakijken en me aan het voorbereiden op het aankomende tentamen. Ik heb mijn naaimachine weer gevonden, dus ik heb in een week tijd een knuffeldinosaurus (voor de zoon van een collega) en een buikband (één van mijn beste vriendinnen is zwanger) gemaakt, en een aantal dames uit mijn yogaklas hebben interesse getoond in een yogatas, dus daar wil ik er deze week ook nog een paar van maken. Ook ben ik een winkeltje begonnen op Etsy, met dingen die ik het afgelopen weekend pas gemaakt heb. Daarnaast heb ik uiteraard ook nog een parttime baan én probeer ik te promoveren (dat laatste loopt niet heel vlot nu kan ik je zeggen). En fin… Ik hoef zeker niet uit te leggen waarom ik zeer weinig uitbundig moeilijke recepten gekookt heb de afgelopen twee weken?

Desalniettemin kook ik natuurlijk wel. De dagen dat ik mezelf liet verleiden tot makkelijke kant-en-klaar of voeg-water-toe-en-roeren-maar recepten zijn ver vér  achter me. Daarom ben ik blij dat ik ondertussen een behoorlijk scala aan recepten heb die héél makkelijk en vaak ook héél snel zijn. En dit is er één van 🙂 Dit recept heeft haar oorsprong in Het Grote Pasta Kookboek, dat T en ik, echte pastafanaten, ooit voor €5,- op de kop hebben getikt. Het is natuurlijk geen vegetarisch, laat staan veganistisch, kookboek, maar er staan er genoeg in waar ik wel iets mee kan. T had dit gerecht al een keer gemaakt en gisteren heb ik het ook maar eens geprobeerd, waarbij ik de hoeveelheden naar eigen wens heb aangepast (we zijn en blijven grote eters).

Penne met doperwtjes in tomatensaus (ja, echt, doperwtjes)

Ingrediënten (voor 3 á 4 personen):

– 300-350 gram penne
– 2 eetlepels olijfolie
– 1/2 ui, gesnipperd
– 500 gram passata di pomodoro (450-500 milliliter)
– 300 gram doperwtjes (diepvries, ontdooid)
– zout en peper

1. Verhit de olie in een grote wokpan. Fruit de ui tot deze glazig is (+/- 5 minuten) op middelmatig vuur.

2. Voeg de erwtjes toe en bak deze 2 á 3 minuten mee.

3. Voeg de passata di pomodoro toe en breng op smaak met zout en peper (wees niet te voorzichtig). Laat de saus 30 minuten zachtjes pruttelen. Kook ondertussen de pasta gaar volgens de aanwijzingen op de verpakking.

4. Voeg de pasta toe aan de saus en roer goed door. Verdeel over 3 of 4 borden en serveer.

Het grote pasta boek

** English **

I’m in the middle of so much work and projects at the moment, that I almost forget that I have a blog to keep running too. Truth be told, being busy is not something odd to me; I’m even quite aware that ‘so much’ is something I need to be careful about, because it can quickly turn into ‘too much’, especially when I actually take on all these projects so that  I don’t have to sit down and think about everything that has been happening. Don’t tell anyone, but I think I might be in the danger zone already… University started again, so I’m busy grading and preparing for the upcoming exam. I found my sewing machine again, so I made a pet dinosaur (for my colleague’s newborn son) and a maternity band (one of my best friends is pregnant) within a week, and some of the women from my yoga class have shown interest in a yoga bag, so I want to make a couple of those before next class. I also started a shop on Etsy, with things that I only made last weekend. Besides that, there is obviously the part-time job and the attempt to do a Ph.D. (the latter is not going that fast, I can tell you that). En fin… I’m sure I don’t need to explain why I haven’t been cooking any extravagant and difficult recipes in the last two weeks?

Nevertheless, I do cook. The inglorious microwave or add-water-and-stir dishes are far faaaaaar behind me. That’s why I’m happy to have quite a few recipes up my sleeve that are really easy and, often, really fast too. And this is one of them 🙂 I found this recipe in Het Grote Pasta Kookboek (The Big Pasta Cookbook), that T and I, big pasta lovers, once bought for a mere €5,-. Obviously, it is not a vegetarian – let alone a vegan – cookbook, but it includes enough recipes that do make sense to me. T made this dish for me once and yesterday I gave it a shot myself, changing the amounts to my personal liking (we are still big eaters).

Penne with garden peas in tomato sauce (yes, actual garden peas)

Ingredients (for 3 to 4 people):

– 300-350 grams of penne pasta
– 2 tablespoons olive oil
– 1/2 onion, chopped
– 500 grams passata di pomodoro (450-500 millilitres)
– 300 grams frozen garden peas, thawed
– salt and pepper

1. Heat the oil in a big wok (or frying pan). Sauté the onion for about 5 minutes on middle heat.

2. Add the peas and continue to sauté for about 2 to 3 minutes.

3. Add the passata di pomodoro and bring to taste with salt and pepper (don’t be too careful). Let the sauce simmer for 30 minutes on low. Meanwhile, cook the pasta according to the instructions on the package.

4. Add the pasta to the sauce and mix well. Divide over 3 or 4 plates and serve.

1 thought on “Pasta with garden peas in tomato sauce

  1. Tell me about being busy – I’ve hardly blogged for the past month! And I don’t even have a handmade pet dinosaur gift to show for it. Let’s make sure to make time for a deep breath here and there.

    This pasta dish looks like a yummy, easy to prepare meal for busy folks like us. Thanks for sharing! Celeste 🙂

Leave a comment